Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1439
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRodrigues, Paulo Roberto Grangeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-09-11T20:58:30Z-
dc.date.available2019-09-11T20:58:30Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.spagee173402-
dc.identifier.doi10.1590/1807-0310/2018v30173402pt_BR
dc.identifier.issn1807-0310-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1439-
dc.description.abstractABSTRACT We present a theoretical essay on the association between the forms of social influence: compliance, identification and internalization - and moral development from child to adult, through the levels: Pre-conventional, Conventional and Postconventional - consecutive with the development of thought, postulating the existence of Groupthink between the egocentric thinking - proper of the Pre-conventional level in the infancy, and sociocentric thinking, proper of the Postconventional level, possible to the adult. The Groupthink is established in the Conventional level and is perpetuated in the adults due to processes of domination, not only into the organizations but also in all social groups, beginning within the family. The objective was to analyze the consequences of this predominance in the national political representativeness, through the analysis of the "Bancadas" of the Chamber of Deputies, and the possibilities of overcoming them through the action of active minorities in Congress.en
dc.description.abstractRESUMEN Se presenta un ensayo teórico sobre la asociación entre las formas de influencia social: el cumplimiento, la identificación y la internalización y el desarrollo moral de niño a adulto, a través de los niveles: Pre-convencional, Convencional y Post-convencional - consecutivos con el desarrollo del pensamiento, postulando la existencia del pensamiento de tipo pensamiento de grupo (groupthink) entre el pensamiento egocéntrico proprio del nivel Pre-convencional de la infancia y el pensamiento sociocéntrico propio de lo nivel Post-convencional, posible al adulto. El groupthink se establece en el nivel convencional y se perpetúa en adultos debido a los procesos de dominación, no sólo a nivel de organizaciones, sino también en todos los grupos sociales, empezando por la familia. El objetivo fue analizar las consecuencias de tal predominio en la representatividad política nacional, por medio del análisis de las "Bancadas" de la Cámara de Diputados, y las posibilidades de superarlo a través de la acción de las minorías activas no Congreso Nacional.es
dc.description.abstractRESUMO Apresentamos um ensaio teórico sobre a associação entre as formas de influência social: obediência, identificação e internalização, e o desenvolvimento moral desde a criança até o adulto, passando pelos níveis: Pré-convencional, Convencional e Pós-Convencional - consecutivos em função do desenvolvimento do pensamento, postulando a existência do Pensamento de Grupo (groupthink) entre o pensamento egocêntrico próprio do nível Pré-Convencional da infância e o sociocêntrico próprio do nível Pós-Convencional, possível para o adulto. O groupthink se estabelece no nível Convencional e se perpetua no adulto devido aos processos de dominação, não só no âmbito organizacional, mas também em todos os grupos sociais, a começar pela família. O objetivo foi analisar as consequências de tal predomínio na representatividade política nacional, por meio da análise das “Bancadas” da Câmara dos Deputados, e as possibilidades de sua superação por meio da ação de minorias ativas no Congresso Nacional.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-11T20:58:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2018en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherAssociação Brasileira de Psicologia Social-
dc.relation.ispartofPsicologia & Sociedade-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.othermoral developmenten
dc.subject.othercognitive developmenten
dc.subject.othersocial influenceen
dc.subject.otheractive minoritiesen
dc.subject.othergroupthinken
dc.subject.otherdesarrollo morales
dc.subject.otherdesarrollo cognitivoes
dc.subject.otherinfluencia sociales
dc.subject.otherminorías activases
dc.subject.otherpensamiento de grupoes
dc.subject.otherdesenvolvimento moralpt_BR
dc.subject.otherdesenvolvimento cognitivopt_BR
dc.subject.otherinfluência socialpt_BR
dc.subject.otherminorias ativaspt_BR
dc.subject.otherpensamento de grupopt_BR
dc.titleInfluência social, minorias ativas e desenvolvimento moral: ensaio teórico sobre a representatividade política brasileiraen
dc.title.alternativeInfluencia social, minorías activas y desarrollo moral: ensayo teórico sobre la representatividad política brasileña-
dc.title.alternativeSocial influence, active minorities and moral development: theoretical essay on brazilian political representativeness-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Rodrigues, Paulo Roberto Grangeiro] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaPsychologyen
dc.subject.scieloareaPsychology, Socialen
dc.identifier.scieloSCIELO:S0102-71822018000100213-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S0102-71822018000100213.pdf313.59 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons