Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1468
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLeão, Marluce Auxiliadora Borges Glauspt_BR
dc.contributor.authorSouza, Zilda Regina dept_BR
dc.contributor.authorCastro, Maria Aparecida Campos Diniz Dept_BR
dc.date.accessioned2019-09-11T20:58:33Z-
dc.date.available2019-09-11T20:58:33Z-
dc.date.issued2015-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage341-
dc.citation.epage348-
dc.identifier.doi10.1590/2175-3539/2015/0192846pt_BR
dc.identifier.issn2175-3539-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1468-
dc.description.abstractAbstract:This paper presents reflections about human development process in the light of Bioecological Theory from the film narrative of "The Storyteller," Brazilian production based on real history. Focuses on the development of a person, the interactions between multidirectional aspects of his life story, in close and distant contexts. Uses the plot to articulate the core elements of this theory - person, process, context and time. Identifies the importance of education managing the formation of the human being on the phenomenon of violence by mobilizing the process of resilience and modulating reciprocal influences on development. The interrelationship between the bio-psychological characteristics of the protagonist, socialization processes and vulnerabilities in contexts in which transits, enhances the role of the family and social institutions in the construction of its history. Although it is a metaphorical example, allows an empirical reading of life.en
dc.description.abstractResumen:Este ensayo presenta reflexiones sobre el proceso de desarrollo humano, a la luz de la Teoría Bioecológica, a partir de la narrativa fílmica de "El contador de historias", producción brasileña basada en historia real. Focaliza el desarrollo de una persona, las interacciones entre aspectos multidireccionales de su trayectoria de vida, en contextos cercanos y distantes. Utiliza la trama para articular los elementos centrales de esta teoría- persona, proceso, contexto y tiempo. Identifica la importancia de la educación balizando la formación del ser humano delante del fenómeno de la violencia, movilizando el proceso de resiliencia y modulando influencias recíprocas en el desarrollo. La inter-relación entre las características biopsicológicas del protagonista, los procesos de socialización y las vulnerabilidades de los contextos en que transita, subraya el papel de la familia y de las instituciones sociales en la construcción de su historia. Aunque constituya un ejemplo metafórico, permite una lectura empírica de la vida.es
dc.description.abstractResumo:Este ensaio apresenta reflexões sobre o processo de desenvolvimento humano, à luz da Teoria Bioecológica, a partir da narrativa fílmica de "O contador de histórias", produção brasileira baseada em história real. Focaliza o desenvolvimento de uma pessoa, as interações entre aspectos multidirecionais de sua trajetória de vida, em contextos próximos e distantes. Utiliza a trama para articular os elementos centrais desta teoria- pessoa, processo, contexto e tempo. Identifica a importância da educação balizando a formação do ser humano diante do fenômeno da violência, mobilizando o processo de resiliência e modulando influências recíprocas no desenvolvimento. A inter-relação entre as características biopsicológicas do protagonista, os processos de socialização e as vulnerabilidades dos contextos em que transita, realça o papel da família e das instituições sociais na construção de sua história. Embora constitua um exemplo metafórico, permite uma leitura empírica da vida.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-11T20:58:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2015en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia Escolar e Educacional-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherHuman developmenten
dc.subject.otherMotion picturesen
dc.subject.otherlife experiences.en
dc.subject.otherDesarrollo humanoes
dc.subject.otherpelículaes
dc.subject.otherhistoria de vida.es
dc.subject.otherDesenvolvimento humanopt_BR
dc.subject.otherfilmespt_BR
dc.subject.otherexperiências de vida.pt_BR
dc.titleDesenvolvimento humano e teoria bioecológica: ensaio sobre"O contador de histórias"en
dc.title.alternativeHuman development and bio-ecological theory: essay on "The Storyteller"-
dc.title.alternativeDesarrollo humano y teoría bioecológica: ensayo sobre "El contador de historias"-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Leão, Marluce Auxiliadora Borges Glaus; Souza, Zilda Regina de; Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaPsychologyen
dc.subject.scieloareaPsychology, Educationalen
dc.identifier.scieloSCIELO:S1413-85572015000200341-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S1413-85572015000200341.pdf653.09 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons