Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1584
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCampos, Judas Tadeu Dept_BR
dc.date.accessioned2019-09-11T20:58:46Z-
dc.date.available2019-09-11T20:58:46Z-
dc.date.issued2011-
dc.citation.volume32pt_BR
dc.citation.issue115pt_BR
dc.citation.spage489-
dc.citation.epage506-
dc.identifier.doi10.1590/S0101-73302011000200014pt_BR
dc.identifier.issn1678-4626-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1584-
dc.description.abstractThis text atempts to understand the "curriculum" that, for centuries, has allowed caipiras to transmit their culture. It tries to show that this educational process involved daily work, religiosity and group solidarity. It is a critical qualitative research that brings forward an ethnographic case from a holistic perspective. Analyses were progressive theorizations developed during the research, in interaction with fieldwork. In its conclusion, this paper highlights the impact of rural migration and school on the caipira culture and as well as of the consequences of the current education policies in rural areasen
dc.description.abstractCe texte cherche à comprendre comment a surgi et s'est composé le "cursus" qui, pendant siècles, a été utilisé par les caipiras (paysans) pour transmetre leur culture. Il entend montrer que ce processus éducatif passait par le travail quotidien, la religiosité et la solidarité de groupe. Il examine également l'effet de l'exode rural sur ce type de culture. Dans une perspective critique et descriptive, cete recherche qualitative porte un regard holistique sur un cas ethnographique. Les analyses ont été réalisées pendant la recherche, par théorisations progressistes, en un processus d'interaction avec la collecte de données. La conclusion cherche à montrer les conséquences de l'exode rural et de l'école sur la culture caipira, ainsi que les résultats des politiques d'éducation actuelles en milieu ruralfr
dc.description.abstractEste texto busca compreender como se originou e se compõe o "currículo" que durante séculos foi utilizado pelos caipiras para transmitir sua cultura. Procuro mostrar que esse processo educativo se realizava por meio do trabalho cotidiano, da religiosidade e da solidariedade grupal. E também o impacto que o êxodo rural vem causando nesse tipo de cultura. Este estudo é uma pesquisa qualitativa, com um estudo de caso etnográfico, com um olhar holístico, numa perspectiva crítica e descritiva. Desenvolvi as análises durante a investigação em teorizações progressivas, num processo interativo com a coleta de dados. A conclusão procura mostrar o impacto do êxodo rural e da escola na cultura caipira, assim como as consequências das atuais políticas educacionais no meio ruralpt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-11T20:58:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2011en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherCentro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Sociedade-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherCaipira cultureen
dc.subject.otherInformal curriculumen
dc.subject.otherCulture paysannefr
dc.subject.otherCursus offcieuxfr
dc.subject.otherCultura caipirapt_BR
dc.subject.otherCurrículo educacional informalpt_BR
dc.titleA educação do caipira: sua origem e formaçãoen
dc.title.alternativeL'éducation caipira: son origine et formation-
dc.title.alternativeThe caipira education: origin and formation-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Campos, Judas Tadeu de] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaEducation & Educational Researchen
dc.subject.researchareaSociologyen
dc.subject.scieloareaEducation & Educational Researchen
dc.subject.scieloareaSociologyen
dc.identifier.scieloSCIELO:S0101-73302011000200014-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S0101-73302011000200014.pdf146.76 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons