Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1626
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLima, Vinicius Cesca dept_BR
dc.contributor.authorSouza, Régis de Toledopt_BR
dc.date.accessioned2019-09-11T20:58:50Z-
dc.date.available2019-09-11T20:58:50Z-
dc.date.issued2014-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage792-
dc.citation.epage802-
dc.identifier.doi10.1590/S0102-71822014000300027pt_BR
dc.identifier.issn1807-0310-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1626-
dc.description.abstractThis article analyzes the perspectives of human formation and competencies development as identified in Brazilian National Curriculum Guidelines for Undergraduate Courses in Psychology. From the critique of modern processes of human formation, as discussed by Critical Social Theory, the analysis focused on its institutionalization in school practices, included the competencies pedagogy, and specifically in universitary education. Then, these issues are discussed in psychologists' formation. Comparing the proposes of emancipatory formation and formation oriented to developing competencies, it is pointed out, debating on Curriculum Guidelines, that psychologists' formation represents a contradictory process that reveals a project in dispute.en
dc.description.abstractEl artículo analiza las perspectivas de formación humana y de desarrollo de competencias identificadas en las Directrices Curriculares Nacionales para el Pregrado en Psicología. Desde la crítica de los procesos modernos de formación humana, realizada por la Teoría Crítica de la Sociedad, analizamos su institucionalización en las prácticas escolares, incluyendo la pedagogía por competencias, y más específicamente en la enseñanza universitaria. Finalmente, estos temas son discutidos en la formación de psicólogos. Confrontando las propuestas de formación para la emancipación y de formación para el desarrollo de competencias, señalamos, desde la matriz presente en las Directrices Curriculares, que la formación de psicólogos es un proceso contradictorio que expresa un proyecto en disputa.es
dc.description.abstractO artigo analisa as perspectivas de formação humana e de desenvolvimento de competências identificadas nas Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Psicologia. A partir da crítica aos processos modernos de formação humana, realizada pela Teoria Crítica da Sociedade, analisamos sua institucionalização em práticas escolares, incluindo a pedagogia por competências, e mais especificamente na educação universitária. Por fim, discutimos essas questões na formação de psicólogos. Confrontando as propostas de formação para a emancipação e de formação para o desenvolvimento de competências, apontamos, a partir da matriz pautada nas Diretrizes Curriculares, que a formação em psicologia representa um processo contraditório que evidencia um projeto em disputa.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-11T20:58:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2014en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherAssociação Brasileira de Psicologia Social-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia & Sociedade-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherpsychology undergraduateen
dc.subject.otherhuman formationen
dc.subject.othercompetenciesen
dc.subject.otherpregrado en psicologíaes
dc.subject.otherformación humanaes
dc.subject.othercompetenciases
dc.subject.otherformação em psicologiapt_BR
dc.subject.otherformação humanapt_BR
dc.subject.othercompetênciaspt_BR
dc.titleFormação humana e competências: o debate nas diretrizes curriculares de psicologiaen
dc.title.alternativeHuman formation and competencies: the debate on curriculum guidelines for psychology-
dc.title.alternativeFormación humana y competencias: el debate en las directrices curriculares en psicología-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Souza, Régis de Toledo] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.description.affiliationLima, Vinicius Cesca de] Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brazil-
dc.subject.researchareaPsychologyen
dc.subject.scieloareaPsychology, Socialen
dc.identifier.scieloSCIELO:S0102-71822014000300027-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S0102-71822014000300027.pdf686.6 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons