Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1698
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorOliveira, Adriana Leônidas dept_BR
dc.contributor.authorFreitas, Maria Ester Dept_BR
dc.date.accessioned2019-09-12T16:25:48Z-
dc.date.available2019-09-12T16:25:48Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue70pt_BR
dc.citation.spage774-
dc.citation.epage801-
dc.identifier.doi10.1590/s1413-24782017227039pt_BR
dc.identifier.issn1809-449X-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1698-
dc.description.abstractABSTRACT This study aimed at analyzing intercultural experiences of students and university professors who conducted international academic mobility programs, focusing on the challenges experienced, the fostering aspects and the gains achieved. Thirty interviews were conducted and the material obtained was qualitatively analyzed with the aid of the Ethnograph software. Results show that the biggest challenges relate to the cultural adaptation process, being the language barrier one of the main difficulties. The fostering aspects include the relationship with other exchange students and the support of professors. The mobility experience reveals itself to be a facilitator of the construction of an important symbolic capital, contributing to the development of personal, academic, professional and intercultural skills. The role of the University in this process stands out in actions of support and guidance to those involved.en
dc.description.abstractRESUMEN El presente estudio tuvo como objetivo analizar experiencias interculturales de estudiantes y profesores universitarios que realizaron programas de movilidad académica internacional enfocando los desafíos vividos, los aspectos facilitadores y los logros alcanzados. Fueron encaminadas treinta entrevistas y el material obtenido fue analizado cualitativamente con la ayuda del software Ethnograph. Los resultados indicaron que los mayores desafíos se relacionan con el proceso de adaptación sociocultural teniendo como principal dificultad la barrera del idioma. Entre los elementos facilitadores se destaca la relación con otros estudiantes de intercambio y el apoyo de los profesores. La experiencia de movilidad se revela como favorecedora de la construcción de un importante capital simbólico, contribuyendo para el desarrollo de competencias personales, interculturales, profesionales y académicas. En ese proceso se destaca el papel de la universidad por medio de acciones hacia los involucrados.es
dc.description.abstractRESUMO O presente estudo teve como objetivo analisar experiências interculturais de alunos e professores universitários que realizaram programas de mobilidade acadêmica internacional, focalizando os desafios vivenciados, os aspectos facilitadores e os ganhos alcançados. Foram conduzidas 30 entrevistas e o material obtido foi analisado qualitativamente com o auxílio do software Ethnograph. Resultados apontam que os maiores desafios concernem ao processo de adaptação sociocultural, sendo uma das principais dificuldades a barreira do idioma. Entre os elementos facilitadores destacam-se a relação com outros intercambistas e o apoio dos professores. A experiência de mobilidade revela-se como favorecedora da construção de um importante capital simbólico, contribuindo para o desenvolvimento de competências pessoais, interculturais, profissionais e acadêmicas. Destaca-se o papel da universidade nesse processo por meio de ações de apoio e orientação aos envolvidos.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-12T16:25:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2017en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherinternationalization of higher educationen
dc.subject.otherinternational academic mobilityen
dc.subject.otherintercultural experienceen
dc.subject.otherinternalización de la educación superiores
dc.subject.othermovilidad académica internacionales
dc.subject.otherexperiencia interculturales
dc.subject.otherinternacionalização da educação superiorpt_BR
dc.subject.othermobilidade acadêmica internacionalpt_BR
dc.subject.otherexperiência interculturalpt_BR
dc.titleRelações interculturais na vida universitária: experiências de mobilidade internacional de docentes e discentesen
dc.title.alternativeRELACIONES INTERCULTURALES EN LA VIDA UNIVERSITARIA: EXPERIENCIAS DE MOVILIDAD INTERNACIONAL DE DOCENTES Y ESTUDIANTES-
dc.title.alternativeINTERCULTURAL RELATIONS IN UNIVERSITY LIFE: EXPERIENCES OF INTERNATIONAL MOBILITY OF PROFESSORS AND STUDENTS-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[FREITAS, MARIA ESTER DE] Fundação Getúlio Vargas, Brazil-
dc.description.affiliationOLIVEIRA, ADRIANA LEÔNIDAS DE] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaEducation & Educational Researchen
dc.subject.scieloareaEducation & Educational Researchen
dc.identifier.scieloSCIELO:S1413-24782017000300774-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S1413-24782017000300774.pdf338.45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons