Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1714
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHussein, Carmen Lúciapt_BR
dc.date.accessioned2019-09-12T16:25:49Z-
dc.date.available2019-09-12T16:25:49Z-
dc.date.issued2008-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage794-
dc.citation.epage805-
dc.identifier.doi10.1590/S1414-98932008000400011pt_BR
dc.identifier.issn1982-3703-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1714-
dc.description.abstractIn this work the efficiency of a particular training program in critical reading of graduate students in different areas of research was tested. Five groups of these graduate students were evaluated so far as comprehension of texts is concerned. The students who participated in the work belonged to two classes of the same course given by the same professor. The five groups of graduate students were classified as G.I. (Humanities), G.II (Economics), G.III (Engineering), G.IV (Health Sciences) and G.V (Literature). The same type of training in critical reading was used in all five groups. The training consisted of questions and written reforcement supplied by the examiner to enhance the critical response of the university students. The Cloze Test was applied to pre and post-test . The collected data indicated no significant differences among the groups in the pre-and post-test. The data also demonstrated the efficiency of the training given to all groups. One may conclude that the training was equally efficient to all groupss, and, consequently, such training is area-independent.en
dc.description.abstractEl objetivo de este trabajo fue probar la eficiencia de un entrenamiento de lectura crítica en post-graduados de diferentes áreas, y aún el de evaluar la comprensión de textos comparando cinco grupos. El número de participantes fue de 20 alumnos, oriundos de dos clases de un mismo curso, impartido por un único maestro. Fueron usados cinco grupos de alumnos: G.I (humanas), G.II (Economía), G.III (Ingeniería), G.IV (salud) y G.V (Letras). Un mismo entrenamiento de lectura crítica fue aplicado a todos los grupos. El entrenamiento fue constituido de cuestiones, y la audiencia fue suministrado por la experimentadora para fortalecer la clase de respuestas críticas. Fue aplicada la Prueba Cloze en el pre y en la pos-prueba. Los datos logrados demostraron que no hubo diferencias significativas entre los grupos en el pre y pos; también muestran la eficiencia del entrenamiento ofrecido para todos los grupos. Se puede concluir que el entrenamiento fue eficiente para todas las áreas igualmente, y que, por tanto, tal entrenamiento fue independiente de las áreas estudiadas.es
dc.description.abstractO objetivo deste trabalho foi testar a eficiência de um treino de leitura crítica em pós-graduandos de diferentes áreas, e ainda o de avaliar a compreensão de textos comparando cinco grupos. O número de participantes foi de 20 alunos, oriundos de duas classes de um mesmo curso, ministrado por um único professor. Foram usados cinco grupos de alunos: G.I (humanas), G.II (Economia), G.III (Engenharia), G.IV (saúde) e G.V (Letras). Um mesmo treino de leitura crítica foi aplicado a todos os grupos. O treino foi constituído de questões, e a audiência foi fornecida pela experimentadora para fortalecer a classe de respostas críticas. Foi aplicado o Teste Cloze no pré e no pós-teste. Os dados obtidos demonstraram que não houve diferenças significantivas entre os grupos no pré e pós; também mostram a eficiência do treino oferecido para todos os grupos. Pode-se concluir que o treino foi eficiente para todas as áreas igualmente, e que, portanto, tal treino foi independente das áreas estudadas.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-12T16:25:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2008en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherConselho Federal de Psicologia-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia: Ciência e Profissão-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherVerbal learningen
dc.subject.otherReading learningen
dc.subject.otherTextual comprehensionen
dc.subject.otherCritical readingen
dc.subject.otherAprendizaje verbales
dc.subject.otherAprendizaje de la lecturaes
dc.subject.otherComprensión textuales
dc.subject.otherLectura críticaes
dc.subject.otherAprendizagem verbalpt_BR
dc.subject.otherAprendizagem da leiturapt_BR
dc.subject.otherCompreensão textualpt_BR
dc.subject.otherLeitura críticapt_BR
dc.titleEficiência de um treino de leitura crítica em pós-graduandos de diferentes áreasen
dc.title.alternativeEficiencia de un entrenamiento de lectura crítica en post-graduados de diferentes áreas-
dc.title.alternativeEficiência de um treino de leitura critical reading training efficiency in graduate students of different areas-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Hussein, Carmen Lúcia] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaPhysicsen
dc.subject.scieloareaPhysics, Multidisciplinaryen
dc.identifier.scieloSCIELO:S1414-98932008000400011-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S1414-98932008000400011.pdf158.43 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons