Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1847
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCavallari, Juliana Santanapt_BR
dc.date.accessioned2019-09-12T16:26:04Z-
dc.date.available2019-09-12T16:26:04Z-
dc.date.issued2010-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage667-
dc.citation.epage680-
dc.identifier.doi10.1590/S1984-63982010000300009pt_BR
dc.identifier.issn1984-6398-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1847-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze the way the discourse upon inclusive practices produces some effects of truth within our social and historical environment, by evoking other discursive domains. Through a discursive perspective, affected by the psychoanalysis, some regularities enunciated by educational agents, during speeches given at a Congress concerning inclusion and diversity, were pointed out. The analysis of the data was based on the following question: to what extent the concepts of difference and inclusion make the talk of educational agents meaningful? The results have stressed the "necessity" felt by the educational agents of applying the inclusive discourse to promote a fair and equal pedagogical practice. Taking into account that this kind of practice tends not to treat the differences in a singular way, it's possible to state that repetitive, traditional and permanent identities have been built within the educational context, regardless the new educational purposes.en
dc.description.abstractEste estudo se propõe a analisar o modo como o discurso da inclusão produz efeitos de verdade em nosso meio sócio-histórico, ao evocar outros domínios discursivos. Ancorada na perspectiva discursiva, perpassada pela psicanálise lacaniana, foram destacadas algumas regularidades nos depoimentos proferidos por agentes educacionais, durante palestras realizadas em um congresso sobre "inclusão e diversidade". Partindo da questão: como os conceitos de inclusão e diferença colocam os dizeres de agentes educacionais em funcionamento?, a análise do corpus discursivo evidenciou a aparente "necessidade" de aplicação do discurso da inclusão como eliminador das diferenças (físicas ou não), o que, imaginariamente, possibilitaria uma prática pedagógica mais justa e igualitária. Trata-se, portanto, de um equívoco de ordem ideológica, tendo em vista que a prática discursiva em questão não visa a incluir as diferenças ou tratá-las de modo singular, mas a criar identidades fixas, conservadoras e repetitivas.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-12T16:26:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2010en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherFaculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Linguística Aplicada-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherinclusive educationen
dc.subject.otherdiscursive practicesen
dc.subject.othermistakeen
dc.subject.othereducational agentsen
dc.subject.othereducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherpráticas discursivaspt_BR
dc.subject.otherequívocopt_BR
dc.subject.otheragentes educacionaispt_BR
dc.titleO equívoco no discurso da inclusão: o funcionamento do conceito de diferença no depoimento de agentes educacionaisen
dc.title.alternativeThe mistake in the inclusive discourse: the functioning of the concept of difference within the educational agents' statements-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Cavallari, Juliana Santana] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaLinguisticsen
dc.subject.scieloareaLinguisticsen
dc.identifier.scieloSCIELO:S1984-63982010000300009-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S1984-63982010000300009 (1).pdf102.88 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons