Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1848
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPaula, Orlando Dept_BR
dc.date.accessioned2019-09-12T16:26:04Z-
dc.date.available2019-09-12T16:26:04Z-
dc.date.issued2012-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage141-
dc.citation.epage163-
dc.identifier.doi10.1590/S1984-63982012000100008pt_BR
dc.identifier.issn1984-6398-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1848-
dc.description.abstractThis work aims to verify how the concept of textual cohesion is manifested in the written production of undergraduate Language students. The corpus under analysis is constituted of 210 texts written by students from public and private Brazilian universities when answering the question of Linguistics and Portuguese test from the National Courses Examination in 2001. It is theoretically supported by Bakhtinian’s concept of dialogic interactionism and by Authier-Revuz concept of enunciative heterogeneity, based on the idea that the students’ discourse is historically and socially constructed. The results reveal that the forms of manifestation of textual cohesion notions occur by means of marks related to the marked and unmarked heterogeneity concept based on a traditional view of language.en
dc.description.abstractEste trabalho tem como objetivo verificar como se manifesta o conceito de coesão textual na produção escrita de formandos do curso de Letras. O corpus sob análise é constituído de 210 textos de alunos de universidades públicas e particulares do Brasil ao responderem à questão de Linguística e Língua Portuguesa da prova do Exame Nacional de Cursos de 2001. Apoia-se, para tanto, no conceito de interacionismo dialógico de Bakhtin e no conceito de heterogeneidade(s) enunciativa(s) de Authier-Revuz, partindo do pressuposto de que o discurso desses acadêmicos se realiza por sujeitos constituídos social e historicamente. De acordo com os resultados, as formas de manifestação de noções de coesão textual ocorrem por meio de marcas relacionadas com o conceito de heterogeneidade mostrada marcada e não marcada com ancoragem em uma concepção tradicional de linguagem.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-12T16:26:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2012en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherFaculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Linguística Aplicada-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherdialogismen
dc.subject.otherheterogeneityen
dc.subject.otherdiscourseen
dc.subject.othertextual cohesionen
dc.subject.otherdialogismopt_BR
dc.subject.otherheterogeneidadept_BR
dc.subject.otherdiscursopt_BR
dc.subject.othercoesão textualpt_BR
dc.titleNoções de coesão textual na produção escrita de formandos do curso de Letrasen
dc.title.alternativeTextual cohesion notions in writing production of undergraduate Language students-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Paula, Orlando de] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaLinguisticsen
dc.subject.scieloareaLinguisticsen
dc.identifier.scieloSCIELO:S1984-63982012000100008-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S1984-63982012000100008.pdf123.36 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons