Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/3041
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorQuarantani, Ana Paulapt_BR
dc.contributor.authorLopes-Rossi, Maria Aparecidade Garciapt_BR
dc.date.accessioned2019-09-12T16:57:04Z-
dc.date.available2019-09-12T16:57:04Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.issue26pt_BR
dc.citation.spage121-
dc.citation.epage134-
dc.identifier.doi10.5585/Dialogia.n26.7150pt_BR
dc.identifier.issn1677-1303-
dc.identifier.issn1983-9294-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/3041-
dc.description.abstractThe theme of this article is the literary reading in the school as an individual, social and historical experience in dialogue with photography. Specifically, is reported a project with 54 students from the 9th grade of a public school in Sao Paulo, that objective was to promote the reading of the book Morte e Vida Severina, by Joao Cabral de Melo Neto, in dialogue with images of the photographer Sebastiao Salgado and the students' pictures. The aim was based on current perspectives on didactics of literature and on the Bakhtinian concept of dialogism and verb-visuality, developed in two stages: first, reading the book in dialogue with photographs made by Sebastiao Salgado and then production of 60 pictures of "Severine life" observed by the students in the neighborhood. As a result, stood out the effective participation of students and the articulation of the context of Brazilians and the current socio-historical context.en
dc.description.abstractO tema deste artigo é a leitura literária na escola como experiência individual, social e histórica, em diálogo com a fotografia. Especificamente, relata-se um projeto com 54 alunos do 9º ano de uma escola pública da cidade de São Paulo, cujo objetivo foi promover a leitura do livro Morte e Vida Severina, de João Cabral de Melo Neto, em diálogo com imagens do fotógrafo Sebastião Salgado e com fotos produzidas pelos alunos. O trabalho fundamentou-se em perspectivas atuais sobre didática da literatura e no conceito bakhtiniano de dialogismo e da verbo-visualidade, desenvolvendo-se em duas etapas: primeiramente, leitura da obra em diálogo com fotografias feitas por Sebastião Salgado e, em seguida, produção pelos alunos de 60 fotos de “vida Severina” observada no bairro. Como resultado, destacam-se a efetiva participação dos alunos e a articulação da leitura com a vida, a história de parte dos brasileiros e o contexto sócio-histórico atual.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-12T16:57:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2017en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniv Nove Julho-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofDialogia-
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.sourceWeb of Sciencept_BR
dc.subject.otherReadingen
dc.subject.otherLiteratureen
dc.subject.otherVerbo-Visualityen
dc.subject.otherDialogismen
dc.subject.otherMorte E Vida Severinaen
dc.titleMorte e Vida Severina: intertwined words and imagesen
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.wosWOS:000424547100010-
dc.description.affiliation[Quarantani, Ana Paula] Universidade de Taubaté (Unitau), Linguist Aplicada-
dc.description.affiliation[Garcia Lopes-Rossi, Maria Aparecidade] Universidade de Taubaté (Unitau)-
dc.subject.wosareaEducation & Educational Researchen
dc.subject.researchareaEducation & Educational Researchen
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.