Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1466
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBrito, Luiz Antonio Perrone Ferreira dept_BR
dc.contributor.authorCarvalho Junior, João Batistapt_BR
dc.contributor.authorToledo, Vitória Dellamônicapt_BR
dc.date.accessioned2019-09-11T20:58:33Z-
dc.date.available2019-09-11T20:58:33Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage22-
dc.citation.epage35-
dc.identifier.doi10.1590/2175-3369.010.001.ao03pt_BR
dc.identifier.issn2175-3369-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1466-
dc.description.abstractAbstract The soundscape of cities in general, whether medium or large size, may not be favorable to the comfort of the population and even to the health of people. Vehicle traffic is one of the main causes of this problem, further worsened by uncontrolled urban growth which eliminates front setbacks, squares and gardens that could enable a better dispersion of sound energy. Urban planning requires tools that allow it to estimate sound energy emission from traffic flow. There are softwares in the market that make this prediction, but they have a high cost. The other option is the use of mathematical algorithms available cost-free in the literature, but that have been developed for a reality different from the Brazilian. The objective of this work is to evaluate the accuracy of these algorithms to the Brazilian reality. Sound pressure level measures were made in a traffic lane. During the measurements, the number of vehicles was counted to feed the selected algorithm in order to compare the measured and the simulated values. The results indicated a good correlation between the values obtained, but the noise emitted by vehicles in circulation need to be better studied in order to obtain more accurate results.en
dc.description.abstractResumo A paisagem sonora das cidades, sejam de médio ou grande porte, em algumas situações específicas pode não ser favorável ao conforto da população e até mesmo para sua saúde. O tráfego de veículos é uma das principais causas dessa condição, fato agravado pelo descontrole da ocupação urbana, que vem eliminando recuos frontais, praças e jardins, que possibilitariam uma maior dispersão da energia sonora. O planejamento urbano requer ferramentas que lhe permitam estimar a emissão de energia sonora de vias de tráfego. No mercado existem softwares comerciais que fazem tal previsão, mas possuem um custo elevado. A opção é a utilização de algoritmos matemáticos disponíveis na literatura, sem custo, mas que foram desenvolvidos para uma realidade diferente da brasileira. O objetivo deste trabalho é avaliar a precisão desses algoritmos para a realidade brasileira. Para isso foram executadas medidas de nível de pressão sonora em uma via de tráfego. Durante as medições foi realizada a contagem do fluxo de veículos, para alimentar os algoritmos selecionados e assim comparar o valor medido e o simulado. O resultado indica que há uma boa correlação nos valores obtidos, mas o ruído emitido pelos veículos em circulação precisa ainda ser melhor estudado para se buscarem resultados mais precisos.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-11T20:58:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2018en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Paraná-
dc.relation.ispartofurbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherTraffic noiseen
dc.subject.otherUrban planningen
dc.subject.otherUrban noiseen
dc.subject.otherRuído de tráfegopt_BR
dc.subject.otherPlanejamento urbanopt_BR
dc.subject.otherRuído urbanopt_BR
dc.titleA eficiência de algoritmos matemáticos para avaliação do ruído urbanoen
dc.title.alternativeThe efficiency of mathematical algorithms for urban noise evaluation-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Brito, Luiz Antonio Perrone Ferreira de; Carvalho Junior, João Batista; Toledo, Vitória Dellamônica] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaUrban Studiesen
dc.subject.scieloareaUrban Studiesen
dc.identifier.scieloSCIELO:S2175-33692018000100022-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S2175-33692018000100022.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons