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dc.contributor.authorNunes, Marcela Nevespt_BR
dc.contributor.authorNascimento, Luiz Fernando Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-09-12T16:25:47Z-
dc.date.available2019-09-12T16:25:47Z-
dc.date.issued2012-
dc.citation.volume58pt_BR
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage685-
dc.citation.epage690-
dc.identifier.doi10.1590/S0104-42302012000600013pt_BR
dc.identifier.issn1806-9282-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1686-
dc.description.abstractOBJECTIVE: To identify special micro-region clusters according to mortality rates resulting from traffic accident in the state of São Paulo, Brazil, during the period of one year before and one year after the enactment of the Brazilian Drinking and Driving Law. METHODS: Ecological and exploratory study in the period of 2007 and 2009 in 63 micro-regions of the state of São Paulo. Geoprocessing tools were used with data from DATASUS (Database of the Brazilian Unified Health System), in order to analyze deaths resulting from traffic accidents at rates per 100,000 inhabitants and to build choropleth maps. New statistics were obtained by subtracting the 2009 rate from the 2007 rate, and regions with improvement or deterioration were observed. RESULTS: In 2007, there were 5,204 deaths, averaging 83 deaths/micro-region, and ranging from 1 to 1,440. In 2009, there were 5,065 deaths, averaging 80 deaths/micro-region, and ranging from 1 to 1453. In 2007, the Moran's coefficient was I = 0.09 (p = 0.04), with positive spatial correlation; in 2009, the coefficient was I = 0.04 (p = 0.16), with no correlation. The difference between rates was I = 0.23 (p = 0.007), indicating spatial association. In 2007, Presidente Prudente, Rio Claro, Campinas, Bragança Paulista, Osasco, and São Paulo presented high mortality rates. Of these regions, only Osasco did not stand out in 2009. Ribeirão Preto, Ourinhos, and Avaré deteriorated in 2009. The difference between the 2009 and 2007 rates showed that Amparo, Bragança Paulista, and Campinas improved, and that Presidente Prudente and Ourinhos deteriorated. CONCLUSION: It was possible to identify the places with higher mortality rates, pointing out locations where enforcement actions should be reviewed.en
dc.description.abstractOBJETIVO: Identificar aglomerados espaciais de microrregiões segundo taxas de óbito por acidentes de trânsito, no Estado de São Paulo, 1 ano antes e 1 ano após a Lei Seca. MÉTODOS: Estudo ecológico e exploratório, no período de 2007 e 2009, em 63 microrregiões do Estado de SP, Brasil. Utilizaram-se ferramentas de geoprocessamento com dados do DATASUS; analisando óbitos decorrentes de acidentes de trânsito em taxas por 100 mil habitantes, construindo coropletes. Nova estatística foi obtida subtraindo-se a taxa de 2009 de 2007, observando regiões de melhora ou piora. RESULTADOS: Em 2007, ocorreram 5.204 óbitos, com média de 83 óbitos/microrregião, variando entre 1 e 1.440. Já 2009 obteve 5.065 óbitos com a média de 80 óbitos/microrregião, variando entre 1 e 1.453. O coeficiente de Moran em 2007 foi I = 0,09 (p = 0,04) com correlação espacial positiva e 2009 obteve I = 0,04 (p = 0,16), sem correlação. A diferença entre as taxas obteve I = 0,23 (p = 0, 007), indicando associação espacial. Em 2007, Presidente Prudente, Rio Claro, Campinas, Bragança Paulista, Osasco e São Paulo tiveram altas taxas de óbito. Dessas regiões citadas, somente Osasco não se destacou em 2009. Ribeirão Preto, Ourinhos e Avaré obtiveram piora em 2009. A diferença entre as taxas de 2009 e 2007 mostrou que Amparo, Bragança Paulista e Campinas tiveram melhora, e Presidente Prudente e Ourinhos apresentaram piora. CONCLUSÃO: Foi possível identificar os locais com as maiores taxas de mortalidade, apontando locais onde as ações de fiscalização devem ser revisadas.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-12T16:25:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2012en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherAssociação Médica Brasileira-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da Associação Médica Brasileira-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherGeographic information systemen
dc.subject.othertraffic accidentsen
dc.subject.otheralcohol abuseen
dc.subject.otherSistema de informação geográficapt_BR
dc.subject.otheracidentes de trânsitopt_BR
dc.subject.otherabuso de álcoolpt_BR
dc.titleAnálise espacial de óbitos por acidentes de trânsito, antes e após a Lei Seca, nas microrregiões do estado de São Pauloen
dc.title.alternativeSpatial analysis of deaths due to traffic accidents, before and after the Brazilian Drinking and Driving Law, in micro-regions of the state of São Paulo, Brazil-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Nascimento, Luiz Fernando Costa] Universidade de São Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationNascimento, Luiz Fernando Costa] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.description.affiliationNunes, Marcela Neves] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaGeneral & Internal Medicineen
dc.subject.scieloareaMedicine, General & Internalen
dc.identifier.scieloSCIELO:S0104-42302012000600013-
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