Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/3041
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Quarantani, Ana Paula | pt_BR |
dc.contributor.author | Lopes-Rossi, Maria Aparecidade Garcia | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-09-12T16:57:04Z | - |
dc.date.available | 2019-09-12T16:57:04Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.citation.issue | 26 | pt_BR |
dc.citation.spage | 121 | - |
dc.citation.epage | 134 | - |
dc.identifier.doi | 10.5585/Dialogia.n26.7150 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1677-1303 | - |
dc.identifier.issn | 1983-9294 | - |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/3041 | - |
dc.description.abstract | The theme of this article is the literary reading in the school as an individual, social and historical experience in dialogue with photography. Specifically, is reported a project with 54 students from the 9th grade of a public school in Sao Paulo, that objective was to promote the reading of the book Morte e Vida Severina, by Joao Cabral de Melo Neto, in dialogue with images of the photographer Sebastiao Salgado and the students' pictures. The aim was based on current perspectives on didactics of literature and on the Bakhtinian concept of dialogism and verb-visuality, developed in two stages: first, reading the book in dialogue with photographs made by Sebastiao Salgado and then production of 60 pictures of "Severine life" observed by the students in the neighborhood. As a result, stood out the effective participation of students and the articulation of the context of Brazilians and the current socio-historical context. | en |
dc.description.abstract | O tema deste artigo é a leitura literária na escola como experiência individual, social e histórica, em diálogo com a fotografia. Especificamente, relata-se um projeto com 54 alunos do 9º ano de uma escola pública da cidade de São Paulo, cujo objetivo foi promover a leitura do livro Morte e Vida Severina, de João Cabral de Melo Neto, em diálogo com imagens do fotógrafo Sebastião Salgado e com fotos produzidas pelos alunos. O trabalho fundamentou-se em perspectivas atuais sobre didática da literatura e no conceito bakhtiniano de dialogismo e da verbo-visualidade, desenvolvendo-se em duas etapas: primeiramente, leitura da obra em diálogo com fotografias feitas por Sebastião Salgado e, em seguida, produção pelos alunos de 60 fotos de “vida Severina” observada no bairro. Como resultado, destacam-se a efetiva participação dos alunos e a articulação da leitura com a vida, a história de parte dos brasileiros e o contexto sócio-histórico atual. | pt_BR |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2019-09-12T16:57:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2017 | en |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Univ Nove Julho | - |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Dialogia | - |
dc.rights | Acesso Restrito | pt_BR |
dc.source | Web of Science | pt_BR |
dc.subject.other | Reading | en |
dc.subject.other | Literature | en |
dc.subject.other | Verbo-Visuality | en |
dc.subject.other | Dialogism | en |
dc.subject.other | Morte E Vida Severina | en |
dc.title | Morte e Vida Severina: intertwined words and images | en |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.identifier.wos | WOS:000424547100010 | - |
dc.description.affiliation | [Quarantani, Ana Paula] Universidade de Taubaté (Unitau), Linguist Aplicada | - |
dc.description.affiliation | [Garcia Lopes-Rossi, Maria Aparecidade] Universidade de Taubaté (Unitau) | - |
dc.subject.wosarea | Education & Educational Research | en |
dc.subject.researcharea | Education & Educational Research | en |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.