Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/4831
metadata.dc.type: | Trabalho de Graduação |
Title: | Estudo da viabilidade econômica do etanol versus gasolina em automóveis flex |
Other Titles: | Study of the economic feasibility of ethanol versus gasoline in flex-fuel cars |
Authors: | Silva, Rafael de Mello Fernandes da |
Abstract: | Resumo: O presente trabalho de graduação foi desenvolvido com base em pesquisa exploratória sobre a viabilidade econômica do etanol e da gasolina nos motores flexvisando dar ênfase à análise e estudo de caso sobre o quanto o desempenho de cada combustível oferece ao consumidor no aspecto econômico. Introduzindo a historia de origem dos motores a etanol e os motores flex, demonstrando as características, funcionamento, eficiência e autonomia tanto da gasolina quanto do etanol e comparado entre si. Neste estudo foi abordado um detalhamento do desempenho de cada combustível, explicação do funcionamento e a análise econômica. No resultado e discussões há uma demonstração com cálculos, exemplificando a vantagem econômica em utilizar etanol. Concluindo-se que quando o etanol ultrapassa o ponto de equilíbrio há uma desvantagem em utilizá-lo. Abstract: The present study was developed based on an exploratory research on the economic viability of ethanol and gasoline in flex engines, aiming to emphasize the analysis and case study on how much the performance of each fuel offers the consumer in the economic aspect. Introducing the history of origin of ethanol engines and flex engines, demonstrating the characteristics, operation, efficiency and autonomy of both gasoline and ethanol and compared to each other. In this study, a detailed analysis of the performance of each fuel, explanation of the operation and the economic analysis was approached. In the result and discussions there is a demonstration with calculations, exemplifying the economic advantage in using ethanol. It is concluded that when ethanol crosses the equilibrium point there is a disadvantage in using it. |
Keywords: | Etanol (Álcool) Gasolina Viabilidade |
metadata.dc.language: | Português |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/4831 |
Issue Date: | 2018 |
Appears in Collections: | Engenharia Mecânica - Trabalhos de Graduação |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Rafael De Mello Fernandes Da Silva.pdf | 388.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.