Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/5700
metadata.dc.type: | Trabalho de Graduação |
Title: | Peter Pan = o menino que escolheu não crescer |
Other Titles: | Peter Pan: the boy who chose not to grow up |
Authors: | Carvalho, Evelyn Dantas Andrade, 1990- |
Abstract: | Resumo: O reconhecimento da infância como uma fase do desenvolvimento, com suas especificidades
e peculiaridades, é fenômeno recente na história. As crianças, assim como os adultos, têm que
lidar com os dramas existenciais humanos e se deparam também com temas como: angústia,
desespero, medo, insegurança, morte, liberdade, escolhas, essência, dentre outros. Nesse
sentido, os contos de fadas constituem instrumentos adequados e necessários no atendimento
ludoterápico, sobretudo na abordagem fenomenológico-existencial, tendo em vista que
apresentam de forma lúdica, fantasiosa, mágica e real um leque de temas existenciais com os
quais a criança pode se identificar, de acordo com as demandas vividas. Em virtude disso, o
estudo propõe uma análise da escolha existencial de não crescer e permanecer criança para
sempre do personagem Peter Pan. Na leitura do conto procura-se compreender o mundo
infantil, com as suas angústias e o desespero existencial, fenômenos com os quais o
psicoterapeuta poderá ser confrontado no contexto de Ludoterapia de abordagem
fenomenológico-existencial. O objetivo geral é a análise de temas existenciais presentes no
conto de fadas Peter Pan e Wendy tendo em vista a compreensão do mundo infantil e suas
angústias. Os objetivos específicos são: identificar e explicar os temas existenciais presentes
no conto; analisar os temas existenciais encontrados de forma a obter melhor compreensão da
infância; e, verificar a sua aplicabilidade ao atendimento clínico infantil. Esta pesquisa é da
área do conhecimento das Ciências da Saúde, e teve como finalidade a Pesquisa Básica Pura e
como propósitos mais gerais a pesquisa exploratória, de abordagem qualitativa. O
delineamento empregado foi o da pesquisa bibliográfica. Os resultados apontaram que o
conto de fadas Peter Pan e Wendy apresenta os temas existenciais: liberdade, solidão,
essência, existência, morte, ser-no-mundo e sentido da vida, com enfoque à escolha
existencial de não crescer, pertinentes à compreensão das dificuldades com as quais as
crianças têm que lidar no seu processo de amadurecimento e ao suporte na elaboração dessas
demandas pelo psicoterapeuta; e, os contos de fadas já são utilizados de modo satisfatório em
atendimentos ludoterápicos. Concluiu-se que o conto de fadas Peter Pan e Wendy consiste em
instrumento capaz de auxiliar o psicoterapeuta na compreensão e facilitação da elaboração
dos conflitos existenciais trazidos pela criança no processo de Ludoterapia. Abstract: The acknowledgement of the infancy as a stage of human development, with its specificities and peculiarities, is a recent phenomenon in history. Children, as adults, has to deal with existential human dramas and may face existential themes as anguish, despair, fear, insecurity, death, freedom, choices, essence, among others. The fairy tales are applicable and required instruments in the ludotherapy service, especially in the existential-phenomenology psychology because of its own text characteristics that present in a ludic, fantastical, magical and even real ways several existential themes that provides to children the possibility of relating fictional aspects with their own situations, which may lead to self-recognition with the characters. This study proposes an analysis of the existential choice of the character Peter Pan for does not grow up and remain forever as a child. The reading of this fairy tale seeks to understand the children’s world, with the anguish and existential despair, which is a phenomenon that the psychologists can deal with in the ludotherapy service in existentialphenomenology psychology. The main purpose of this study is the analysis of the existential themes in the fairy tale Peter Pan and Wendy to understand the children’s world and its anguishes. The specific goals are to identify and to explain the existential themes in the fairy tale; to analyze the existential themes found to obtain a better acquaintance of the infancy; and, to verify its applicability to the ludotherapy service. This research belongs to the field of health science as aims a fundamental research. The method used was exploratory and qualitative research. The delineation was the bibliographic research. The results obtained showed that the fairy tale Peter Pan and Wendy present the existential themes freedom, solitude, essence, existence, death, being-in-the-world and sense of life, focusing on the existential choice of not to grow, in order to understand the difficulties that children may have to deal in their process of maturing and the support in the search for meaning of these demands by the psychotherapist; and, the fairy tales are already been used in a satisfactory way on ludotherapy service. In conclusion, the fairy tales Peter Pan and Wendy is an instrument capable to assist the psychotherapist through understanding and facilitating the process of finding meaning to the existential conflicts brought by children in psychotherapy. |
Keywords: | Psicologia fenomenológica Psicologia existencial Ludoterapia |
metadata.dc.language: | Português |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/5700 |
Issue Date: | 2019 |
Appears in Collections: | Psicologia - Trabalhos de Graduação |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
TG_Evelyn Dantas Andrade Carvalho_Psicologia_2019.pdf | 583.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.