Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/848
metadata.dc.type: Dissertação
Title: Plataforma online currículo+ : recursos tecnológicos digitais para o ensino de Língua Portuguesa
Authors: Vasconcelos, Silvia Helena Santos
Abstract: Resumo: Os Parâmetros Curriculares Nacionais têm como um dos objetivos gerais para o ensino fundamental que os estudantes sejam capazes de "saber utilizar diferentes fontes de informação e recursos tecnológicos para adquirir e construir conhecimentos" (BRASIL, 1997, p. 69). Considerando essa premissa e a necessidade da utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação no cotidiano social, a educação também tem sido alvo de soluções de cunho tecnológico, que podem fornecer materiais de referência para professores e alunos pela utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação e pelo desenvolvimento de um trabalho reflexivo sobre a linguagem digital. Nesse sentido, este estudo justifica-se pela necessidade de trabalhar as Tecnologias de Informação e Comunicação nos ambientes escolares e, mais precisamente, com a linguagem digital. O objetivo da pesquisa é fazer um levantamento das características da plataforma online Currículo+ com relação aos conceitos de Hipertextualidade, Interatividade e Usabilidade e apontar alguns fatores que possam auxiliar os professores na utilização dessa plataforma no que diz respeito à Língua Portuguesa. Como fundamentação teórica, utilizam-se os estudos sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação no ambiente escolar, bem como estudos sobre as concepções de linguagem que podem auxiliar o embasamento teórico para o uso da linguagem digital. Em seguida são utilizados os estudos sobre algumas características das Tecnologias de Informação e Comunicação como a Hipertextualidade, Interatividade e Usabilidade. Os resultados demonstraram que a plataforma Currículo+ pode se tornar uma importante ferramenta de auxílio para o professor de Língua Portuguesa. Entretanto, também apontam para a necessidade de observar a qualidade dos recursos digitais disponíveis, para que o recurso auxilie de fato a aprendizagem. ABSTRACT The National Curriculum Parameters have as one of the general objectives for elementary school students to be able to "know how to use different sources of information and technological resources to acquire and build knowledge" (BRAZIL, 1997, p. 69). Given this premise and the emergence of the use of information and communication technologies in everyday social life, education has also been the target of technological nature solutions, which can provide reference materials for teachers and students through the use of Information and Communication Technologies and the development of a reflective work on digital language. In this way, this study is justified by the need of working the Information and Communication Technologies in school environments and, more precisely, with the digital language. The objective of the research is to survey the online platform features Curriculum + with respect to the concepts of Hypertextuality, Usability and Interactivity and point out some factors that can assist teachers in the use of this platform with regard to Portuguese. As a theoretical basis, the studies on the use of Information and Communication Technologies in the school environment are used, as well as studies on the language concepts that can help the theoretical basis for the use of digital language. Then studies on some characteristics of the Information and Communication Technologies are used as Hypertextuality, Usability and Interactivity. The results showed that the Currículo+ platform can become an important support tool for the Portuguese teacher. However, they also point to the need of observing the quality of digital resources available so that the resource really assists the learning process.
Abstract: The National Curriculum Parameters have as one of the general objectives for elementary school students to be able to "know how to use different sources of information and technological resources to acquire and build knowledge" (BRAZIL, 1997, p. 69). Given this premise and the emergence of the use of Information and Communication Technologies in everyday social life, education has also been the target of technological nature solutions, which can provide reference materials for teachers and students through the use of Information and Communication Technologies and the development of a reflective work on digital language. In this way, this study is justifiede by the need of working the Information and Communication Technologies in school environments and, more precisely, with the digital language. The objective of the research is to survey the online platform features Curriculum + with respect to the concepts of Hyertextuality, Usability and Interactivity and point out some factors that can assist teachers in the use of this platform with regard to Portuguese. As a theoretical basis, the studies on the use of Information and Communication Technologies in the school environment are used, as well as studies on the language concepts that can help the theoretical basis for the use of digital language. Then studies on some characteristics of the Information and Communication Technologies are used as Hypertextuality, Usuability and Interactivity. The results showed that the Currículo + platform can become an important supprt tool for the Portuguese teacher. However, they also point to the need of observing the quality of digital resources available so that the resource really assists the learning process.
Keywords: Tecnologia da informação
Língua portuguesa - Estudo e ensino
Recursos tecnológicos
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade de Taubaté
metadata.dc.publisher.initials: UNITAU
metadata.dc.publisher.department: Departamento de Ciências Sociais e Letras, Pedagogia e Serviço Social
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/848
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Dissertações - Linguística Aplicada - PPGLA/MLA

Files in This Item:
File SizeFormat 
Silvia Helena Santos Vasconcellos.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons