Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1383
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Tápias-Oliveira, Eveline Mattos | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T20:51:33Z | - |
dc.date.available | 2019-09-11T20:51:33Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.citation.volume | 31 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 69 | - |
dc.citation.epage | 103 | - |
dc.identifier.doi | 10.1590/0102-445001297864996926 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1678-460X | - |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1383 | - |
dc.description.abstract | The present article presents results from a PhD research and further studies on the same data, diaries produced by university sophomore students engaged in academic reading and writing practices. Diaries were collected along the year and contain information about the process of learning and also of becoming a professional. The linguistic-discursive analysis shows: genres chosen by students to express themselves, according to the way they understand relationship with their teacher; use of metaphors to express changes in how they understand knowledge; conflicting voices as they critically observe practices and position themselves as coming-to-be-teachers. Final comments are stated concerning teacher education. | en |
dc.description.abstract | O presente artigo apresenta os resultados de uma tese de doutorado e estudos subsequentes dos mesmos dados: diários produzidos por alunos iniciantes no curso de Letras participantes de práticas de leitura e escrita acadêmicas. Dados coletados longitudinalmente ao longo de um ano apresentam informações sobre o processo de aprendizagem e a construção identitária dos sujeitos. Análise linguístico-enunciativo-discursiva revela: gêneros utilizados pelos sujeitos no diário em razão de seu posicionamento frente ao professor; uso de metáforas para entender mudanças valorativas sobre o conhecimento; vozes conflitantes durante a formação crítica do profissional. Ao final, comentários sobre a formação profissional do professor. | pt_BR |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2019-09-11T20:51:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2015 | en |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP | - |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.relation.ispartof | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | * |
dc.source | Scielo | pt_BR |
dc.subject.other | identity construction | en |
dc.subject.other | teacher education | en |
dc.subject.other | diary practice | en |
dc.subject.other | reading and writing processes | en |
dc.subject.other | identidade e construção da identidade do professor | pt_BR |
dc.subject.other | prática diarista | pt_BR |
dc.subject.other | ensino de leitura e produção escrita | pt_BR |
dc.subject.other | pesquisa e ensino | pt_BR |
dc.title | Construção da identidade profissional de professores na universidade: aprendendo a partir de sua prática diarista() | en |
dc.title.alternative | The building up of teachers' professional identities in the university: learning from their diary practice | - |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.affiliation | [TÁPIAS-OLIVEIRA, Eveline Mattos] Universidade de Taubaté, Brazil | - |
dc.subject.researcharea | Linguistics | en |
dc.subject.scieloarea | Linguistics | en |
dc.identifier.scielo | SCIELO:S0102-44502015000100069 | - |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
SCIELO S0102-44502015000100069.pdf | 563.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License