Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1383
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTápias-Oliveira, Eveline Mattospt_BR
dc.date.accessioned2019-09-11T20:51:33Z-
dc.date.available2019-09-11T20:51:33Z-
dc.date.issued2015-
dc.citation.volume31pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage69-
dc.citation.epage103-
dc.identifier.doi10.1590/0102-445001297864996926pt_BR
dc.identifier.issn1678-460X-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1383-
dc.description.abstractThe present article presents results from a PhD research and further studies on the same data, diaries produced by university sophomore students engaged in academic reading and writing practices. Diaries were collected along the year and contain information about the process of learning and also of becoming a professional. The linguistic-discursive analysis shows: genres chosen by students to express themselves, according to the way they understand relationship with their teacher; use of metaphors to express changes in how they understand knowledge; conflicting voices as they critically observe practices and position themselves as coming-to-be-teachers. Final comments are stated concerning teacher education.en
dc.description.abstractO presente artigo apresenta os resultados de uma tese de doutorado e estudos subsequentes dos mesmos dados: diários produzidos por alunos iniciantes no curso de Letras participantes de práticas de leitura e escrita acadêmicas. Dados coletados longitudinalmente ao longo de um ano apresentam informações sobre o processo de aprendizagem e a construção identitária dos sujeitos. Análise linguístico-enunciativo-discursiva revela: gêneros utilizados pelos sujeitos no diário em razão de seu posicionamento frente ao professor; uso de metáforas para entender mudanças valorativas sobre o conhecimento; vozes conflitantes durante a formação crítica do profissional. Ao final, comentários sobre a formação profissional do professor.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-11T20:51:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2015en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofDELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otheridentity constructionen
dc.subject.otherteacher educationen
dc.subject.otherdiary practiceen
dc.subject.otherreading and writing processesen
dc.subject.otheridentidade e construção da identidade do professorpt_BR
dc.subject.otherprática diaristapt_BR
dc.subject.otherensino de leitura e produção escritapt_BR
dc.subject.otherpesquisa e ensinopt_BR
dc.titleConstrução da identidade profissional de professores na universidade: aprendendo a partir de sua prática diarista()en
dc.title.alternativeThe building up of teachers' professional identities in the university: learning from their diary practice-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[TÁPIAS-OLIVEIRA, Eveline Mattos] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaLinguisticsen
dc.subject.scieloareaLinguisticsen
dc.identifier.scieloSCIELO:S0102-44502015000100069-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S0102-44502015000100069.pdf563.34 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons