Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1383
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Construção da identidade profissional de professores na universidade: aprendendo a partir de sua prática diarista()
Other Titles: The building up of teachers' professional identities in the university: learning from their diary practice
Authors: Tápias-Oliveira, Eveline Mattos
Abstract: The present article presents results from a PhD research and further studies on the same data, diaries produced by university sophomore students engaged in academic reading and writing practices. Diaries were collected along the year and contain information about the process of learning and also of becoming a professional. The linguistic-discursive analysis shows: genres chosen by students to express themselves, according to the way they understand relationship with their teacher; use of metaphors to express changes in how they understand knowledge; conflicting voices as they critically observe practices and position themselves as coming-to-be-teachers. Final comments are stated concerning teacher education.
O presente artigo apresenta os resultados de uma tese de doutorado e estudos subsequentes dos mesmos dados: diários produzidos por alunos iniciantes no curso de Letras participantes de práticas de leitura e escrita acadêmicas. Dados coletados longitudinalmente ao longo de um ano apresentam informações sobre o processo de aprendizagem e a construção identitária dos sujeitos. Análise linguístico-enunciativo-discursiva revela: gêneros utilizados pelos sujeitos no diário em razão de seu posicionamento frente ao professor; uso de metáforas para entender mudanças valorativas sobre o conhecimento; vozes conflitantes durante a formação crítica do profissional. Ao final, comentários sobre a formação profissional do professor.
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/0102-445001297864996926
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1383
Issue Date: 2015
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S0102-44502015000100069.pdf563.34 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons