Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1384
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: MOTIVAÇÕES PARA MOBILIDADE ACADÊMICA INTERNACIONAL: A VISÃO DE ALUNOS E PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS
Other Titles: MOTIVATIONS FOR INTERNATIONAL ACADEMIC MOBILITY: THE PERSPECTIVE OF UNIVERSITY STUDENTS AND PROFESSORS
Authors: Oliveira, Adriana Leonidas de
Freitas, Maria Ester De
Abstract: ABSTRACT: The present study seeks to analyze the motivations of university students and professors for their international academic mobility and to provide a better understanding of the advantages this experience can bring to their personal, professional and academic lives. The empirical research was conducted with thirty Brazilian and foreign students, as well as with Brazilian professors, who have all chosen international mobility as part of their academic formation. The information obtained was submitted to thematic content analysis, a process that was supported by Ethnograph software. Bourdieu's theoretical perspective was used for interpretation. Results pointed out personal, academic, and professional motivations in the three interviewed groups, although among the Brazilian students personal factors had a stronger influence, which can be related to their age and phase of development. Academic and professional motivations, however, prevailed among the professors and foreign students, the majority of whom were at the post-graduate level.
RESUMO: O presente estudo tem como objetivo analisar as motivações de alunos e professores universitários para realização da mobilidade acadêmica internacional, podendo contribuir com um melhor aproveitamento pessoal, profissional e institucional dessa experiência. A pesquisa empírica foi conduzida com 30 estudantes, brasileiros e estrangeiros, e professores brasileiros que optaram pela mobilidade internacional como parte da sua formação acadêmica. O material obtido foi submetido à análise de conteúdo temática, cujo tratamento foi auxiliado pelo software Ethnograph. A perspectiva teórica de Bourdieu foi adotada para interpretação. Os resultados apontaram motivações pessoais, acadêmicas e profissionais nos três grupos de entrevistados, embora entre os alunos brasileiros os fatores pessoais tenham se manifestado com maior força, o que pode estar vinculado à própria idade e ao estágio de formação que vivem. Entre os alunos estrangeiros, a grande maioria de pós-graduação, e entre os professores, as motivações acadêmicas e profissionais prevalecem.
metadata.dc.language: Português
Publisher: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/0102-4698148237
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1384
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0102-46982016000300217_en.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
S0102-46982016000300217_pt.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons