Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1399
metadata.dc.type: | Artigo de Periódico |
Title: | A municipalização do ensino no Chile |
Other Titles: | Municipal management of teaching in Chile |
Authors: | Gil, I-Juca-Pirama Camargo |
Abstract: | This text is fruit of my Master's degree Dissertation on the theme. It presents a short theoretical discussion about education decentralization, mainly in Latin America, and soon afterwards it analyzes the Chilean experience. This was considered, during decades, by international organisms as World Bank, as an example to Latin America and other places of the world. Based on data regarding registrations, numbers of teachers for student, quality of teaching, financing, among other information, I consider that there are more doubts than certainties on the positive effects of decentralization improved by Chile. O texto é fruto de minha Dissertação de Mestrado sobre a mesma temática. Apresenta uma breve discussão teórica sobre a descentralização educacional, em especial na América Latina, e em seguida analisa a experiência chilena. Esta foi, durante décadas, considerada exemplar para a região e mesmo para outros cantos do mundo por órgãos como o Banco Mundial. Por meio de dados referentes a matrículas, números de professores por aluno, qualidade do ensino, financiamento, entre outros, discuto que há mais dúvidas que certezas sobre os efeitos positivos da descentralização levada a efeito no Chile. |
metadata.dc.language: | Português |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.1590/0104-4060.315 |
URI: | http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1399 |
Issue Date: | 2003 |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License