Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1440
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: REPRESENTAÇÃO SOCIAL DA EDUCAÇÃO DO CAMPO PARA PROFESSORES EM FORMAÇÃO
Other Titles: SOCIAL REPRESENTATION OF RURAL EDUCATION FOR TEACHERS IN TRAINING
LA REPRESENTACIÓN SOCIAL DE LA EDUCACIÓN RURAL DE LOS ESTUDIANTES DE FORMACIÓN DOCENTE
Authors: Dias, Alesandra Cabreira
Dias, Gilmar Lopes
Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
Abstract: Abstract This paper analyzes the representational processes and contents of students enrolled in a teacher education course in a public institution in Pará State, Brazil, regarding Rural Education. A set of 19 interviews were carried out with students from various campuses offering this course. A computerized content analysis of interviews made with the software ALCESTE(c) revealed four classes of discourse, one of them specifically linked to the theme "Rural Education". The social representation of Rural Education for this group of students is organized around the rural-urban dichotomy. This dichotomy extends to all aspects of training, both in terms of content and in terms of teaching. It was also possible to identify the processes of objectification and anchoring which are in the genesis of social representation of Rural Education.
Resumen Este trabajo analiza los procesos y contenidos de representación de los estudiantes de formación docente en una institución pública del Estado de Pará, Brasil, sobre la Educación Rural. Para ello, llevamos a cabo 19 entrevistas con estudiantes de diversos planteles de dicha formación. Un análisis de contenido informático de estas entrevistas con software ALCESTE(r) reveló cuatro clases de discursos, vinculadas a los temas: Contexto; Educación Rural; Aprendizaje; y Experiencia. La representación social de la Educación Rural para este grupo de graduados se organiza en torno a la dicotomía rural-urbana. Esta dicotomía se extiende a todos los aspectos de la formación, tanto en contenido como en cuanto a la enseñanza. También fue posible identificar los procesos de objetivación y de anclaje que son la génesis de la representación social de la educación rural.
Resumo O presente trabalho analisa os processos e conteúdos representacionais de alunos em formação docente em uma instituição pública do Estado do Pará com relação à Educação do Campo. Para isso, foram realizadas 19 entrevistas com alunos de diversos campi dessa formação. Uma análise de conteúdo informatizada de tais entrevistas com o software ALCESTE(r) revelou quatro classes de discursos, uma delas especificamente ligada ao tema "Educação do Campo". A representação social da Educação do Campo para esse grupo de licenciados organiza-se em torno da dicotomia campo-cidade. Essa dicotomia se estende para todos os aspectos da formação, tanto em termos de conteúdo como em termos de didática. Foi possível ainda identificar os processos de objetivação e ancoragem que estão na gênese da representação social da Educação do Campo.
metadata.dc.language: Português
Publisher: Associação Brasileira de Psicologia Social
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/1807-03102016v28n2p267
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1440
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S0102-71822016000200267.pdf365.53 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons