Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1462
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Perception of fathers as for their involvement in activities with their children
Other Titles: A percepção dos pais frente ao seu envolvimento nas atividades com o(s) filho(s)
La percepción de los padres en su compromiso en las actividades con su(s) hijo(s)
Authors: Silva, Mara Regina Santos da
Bueno, Maria Emilia Nunes
Ribeiro, Juliane Portella
Abstract: This is an exploratory, descriptive study with a quantitative approach and the aim to identify the perception of fathers regarding their children's needs; strategies used by fathers to get closer to their children as well as to analyze the influence of household chores and children's education in their fathers' lives. Study subjects were 92 men with six-year-old children, residing in the city of Rio Grande, state of Rio Grande do Sul (RS). The results revealed fathers who are more engaged in activities with their children, valuing confidence, safety, as well as proximity to family as children's main needs, having prioritized the progress children make as well as attention to listening and conversation. Children's education does not aggregate more problems than they imagined, managing to plan life the way they seek to. These findings show that, in the sample studied, fathers have been able to develop more affectionate actions aimed at being more involved with their children.
Es un estudio descriptivo exploratorio con abordaje cuantitativo buscando identificar la percepción del padre con relación a la importancia de las necesidades de su(s) hijo(s); las estrategias utilizadas por el padre para aproximarse del hijo y analizar la influencia de tareas domésticas y educación del hijo en la vida del padre. Los sujetos fueron 92 hombres con hijos de edades hasta seis años, residiendo en Rio Grande/RS. Los resultados apuntaron un padre más participativo en actividades con sus hijos, valorando confianza, seguridad y proximidad con la familia como principales necesidades para el niño, y priorizaron los progresos del hijo bien como atención para oír y conversar. La educación de los hijos no agrega más problemas que lo imaginado, consiguiendo planear la vida como les gustaría. Estos hallazgos muestran que, en la muestra estudiada, el padre está consiguiendo desarrollar acciones más afectivas y dirigidas a la participación con su(s) hijo(s).
Trata-se de um estudo descritivo exploratório com abordagem quantitativa, que buscou identificar a percepção do pai em relação à importância das necessidades do(s) filho(s); as estratégias utilizadas pelo pai para aproximar-se do(s) filho(s); analisar a influência das tarefas domésticas e da educação do(s) filho(s) na vida do pai. Os sujeitos foram 92 homens com filhos de idade até seis anos, residentes na cidade de Rio Grande, RS. Os resultados apontaram um pai mais participativo nas atividades com os filhos, que valoriza a confiança, a segurança e a proximidade com a família como principais necessidades da criança, e que priorizaram os progressos dos filhos bem como a atenção para ouvir e conversar. A educação dos filhos não agrega mais problemas do que imaginavam, permitindo-lhes planejar a vida como gostariam. Esses achados mostram que, na amostra estudada, o pai está conseguindo desenvolver ações mais afetivas e direcionadas para o envolvimento com o(s) filho(s).
metadata.dc.language: Inglês
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Enfermagem
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/1983-1447.2014.01.36602
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1462
Issue Date: 2014
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SCIELO S1983-14472014000100014.pdf499 kBAdobe PDFView/Open
SCIELO S1983-14472014000100014 pt.pdf471.16 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons