Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1467
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Representações sociais da formação docente em estudantes e professores da Educação Básica
Other Titles: Social Representation of Teacher Education for Undergraduates and Primary Education Teachers
Representaciones sociales de la formación docente en estudiantes y profesores de Educación Básica
Authors: Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
Abstract: In this paper we analyze the social representation of teacher training constructed by a group of 513 undergraduates in Education from Pará State, in Brazilian Northern region, and a group of 369 teachers from Minas Gerais State, in Brazilian Southeastern region. Our aim is to characterize the educational process by the organizing its elements, comparing the results obtained for each group based on the responses to a questionnaire. The questionnaires were submitted to a principal component analysis with varimax rotation. In both studies the characterization of teacher education occurs in terms of effort/individual work necessary for a teacher, and in terms of skills to be developed in academic and teaching practice. An inversion of priorities in both groups reveals an evolution of representations from an academic view to an educating view as a social practice.
Este trabajo analiza representaciones sociales sobre la formación docente de un grupo de 513 estudiantes de licenciatura en Pedagogía del Estado de Pará, Región Norte de Brasil, y de un grupo de 369 profesores de educación básica del Estado de Minas Gerais, Región Sudeste de Brasil. El objetivo es caracterizar la formación en términos de sus elementos constitutivos, comparándose los resultados obtenidos para cada grupo a partir de las respuestas a un cuestionario. Los cuestionarios se sometieron a un análisis de componentes principales, con rotación varimax. En los dos estudios la caracterización de la formación docente ocurre en términos del esfuerzo/trabajo individual necesario para ser profesor y en relación a las habilidades que serán trabajadas en la formación académica y en la práctica docente. Una inversión de prioridades en los dos grupos indica una evolución de las representaciones sociales de una visión académica para una visión de formación como práctica social.
Este trabalho analisa as representações sociais sobre a formação docente de um grupo de 513 estudantes de licenciatura em Pedagogia do Estado do Pará, na Região Norte do Brasil, e de um grupo de 369 professores de Educação Básica do Estado de Minas Gerais, na Região Sudeste do Brasil. Procura-se caracterizar a formação em termos da organização de seus elementos constituintes, comparando-se os resultados obtidos para cada grupo a partir das respostas a um questionário. Os questionários foram submetidos a uma análise em componentes principais, com rotação varimax. Nos dois estudos a caracterização da formação docente ocorre em termos do esforço/trabalho individual necessário para ser professor e em termos de competências a serem trabalhadas na formação acadêmica e na prática docente. Uma inversão de prioridades nos dois grupos indica uma evolução das representações sociais de uma visão acadêmica para uma visão de formação enquanto prática social.
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/2175-3539/2014/0182751
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1467
Issue Date: 2014
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S1413-85572014000200303.pdf313.76 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons