Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1557
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMori, Mariana Onopt_BR
dc.contributor.authorValente, Tânia Cristina O.pt_BR
dc.contributor.authorNascimento, Luiz Fernando Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-09-11T20:58:43Z-
dc.date.available2019-09-11T20:58:43Z-
dc.date.issued2012-
dc.citation.volume36pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage536-
dc.citation.epage540-
dc.identifier.doi10.1590/S0100-55022012000600013pt_BR
dc.identifier.issn1981-5271-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1557-
dc.description.abstractThe aim of this study was to to investigate the association between burnout syndrome and the academic performance of first and second year undergraduate medical students. The emotional commitment of the students varied according to which year or semester they were in, with significant differences for components of the syndrome among students with grades above and below the average, particularly for first year students. This indicates that in the course investigated the implementation of curricular reform has not added protection against burnout syndrome. An association was also found between the syndrome and the academic performance of first year students. Longitudinal studies into this subject are required in order to confirm the trends found and shed light on the interference of factors which could not be addressed in this preliminary study.en
dc.description.abstractEste estudo objetivou investigar a associação entre a Síndrome de Burnout e o desempenho acadêmico de estudantes da primeira à quarta série de um curso de graduação em Medicina. O comprometimento emocional dos alunos variou conforme a série, com diferenças significativas para os componentes da síndrome entre alunos com notas acima e abaixo da média, sendo o primeiro ano o mais afetado. Isto indica que, no curso estudado, a implantação da reforma curricular não foi um fator de proteção para a Síndrome de Burnout. Constatou-se também associação entre a síndrome e o rendimento acadêmico dos estudantes em disciplinas da primeira e da segunda série. São necessários estudos longitudinais sobre o assunto para confirmar as tendências encontradas e esclarecer a interferência de fatores que não puderam ser abordados neste estudo, considerado preliminar.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-11T20:58:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2012en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherAssociação Brasileira de Educação Médica-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherProfessional Burnouten
dc.subject.otherMedical Studentsen
dc.subject.otherMedical Educationen
dc.subject.otherEsgotamento Profissionalpt_BR
dc.subject.otherEstudantes de Medicinapt_BR
dc.subject.otherEducação Médicapt_BR
dc.titleSíndrome de Burnout e rendimento acadêmico em estudantes da primeira à quarta série de um curso de graduação em medicinaen
dc.title.alternativeBurnout syndrome and academic performance of first- and second-year medical students-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Valente, Tânia Cristina O.] Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil-
dc.description.affiliationMori, Mariana Ono; Nascimento, Luiz Fernando C.] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaHealth Care Sciences & Servicesen
dc.subject.scieloareaHealth Care Sciences & Servicesen
dc.identifier.scieloSCIELO:S0100-55022012000600013-
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S0100-55022012000600013.pdf483.09 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons