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dc.contributor.authorBrito, Luiz Antoniopt_BR
dc.date.accessioned2019-09-12T16:25:57Z-
dc.date.available2019-09-12T16:25:57Z-
dc.date.issued2014-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage233-
dc.citation.epage249-
dc.identifier.doi10.1590/S1678-86212014000400016pt_BR
dc.identifier.issn1678-8621-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1784-
dc.description.abstractIn urban areas, there are several different sources of vibration that may cause discomfort to human beings, structural damage or impair the function of sensitive equipment, such as hospital equipment, for example. The main means used to attenuate vibratory energy is to increase the distance between the source and receivers, which has been systematically reduced by real estate speculation and invasion of the areas surrounding railways and highways. The form of vibrational energy propagation depends on the source, the type of soil and the interaction between the waves of vibration and the building structures. Existing standards establish criteria for assessing user discomfort and the structural damage of buildings. The vibration analysis parameter is the peak particle velocity, which relates to the stresses generated in the building during the vibratory process. The objective of this study is to evaluate the impact generated by the main sources of vibration in the urban environment by measuring the peak particle velocity and calculating thedecrease in vibration energy as the distance increases. We evaluated highway and railway traffic, the process of concrete and steelpile driving, and the operation of an air compressed concrete breaker. The discomfort threshold was exceeded in all analyses, except for the steel pile. The structural damage threshold was surpassed by railway traffic and the process of pile driving.en
dc.description.abstractNo meio urbano existem diversas fontes de vibração que podem gerar a incomodidade ao ser humano, danos estruturais ou prejudicar o funcionamento de equipamentos sensíveis, como os hospitalares, por exemplo. A principal forma de atenuação da energia vibratória é o aumento da distância entre a fonte e o receptor o que vem sendo reduzido sistematicamente pela especulação imobiliária e invasão das áreas de domínio de ferrovias e rodovias. A forma de propagação da energia vibratória depende da fonte, do tipo de solo e da interação entre as ondas de vibração e a estrutura da edificação. As normas técnicas propõem critérios para avaliar a incomodidade dos usuários e danos estruturais das edificações. O parâmetro de análise da vibração é a velocidade da partícula peak (PVP) que é ligada às tensões mecânicas geradas na fundação e estrutura da edificação durante o processo vibratório. O objetivo deste trabalho é avaliar o impacto gerado pelas principais fontes de vibração no meio urbano por meio de medição da velocidade da partícula peak e o cálculo do decaimento da energia vibratória com o aumento da distância. Foram avaliados o tráfego rodoviário, o ferroviário, o processo de cravação de estacas de concreto e metálica e a operação de uma rompedor de concreto movido a ar comprimido. O limite de incomodidade foi superado em todas as análises com exceção da estaca metálica. O limite de danos estruturais foi ultrapassado pelo tráfego ferroviário e operação do bate estacas.pt_BR
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-09-12T16:25:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2014en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherAssociação Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído - ANTAC-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofAmbiente Construído-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceScielopt_BR
dc.subject.otherVibrationen
dc.subject.otherEnvironmenten
dc.subject.otherUrban densificationen
dc.subject.otherVibraçãopt_BR
dc.subject.otherMeio ambientept_BR
dc.subject.otherAdensamento urbanopt_BR
dc.titleAvaliação das principais fontes de vibração no meio urbanoen
dc.title.alternativeEvaluation of major sources of vibration in urban areas-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.affiliation[Brito, Luiz Antonio] Universidade de Taubaté, Brazil-
dc.subject.researchareaArchitectureen
dc.subject.researchareaConstruction & Building Technologyen
dc.subject.researchareaEngineeringen
dc.subject.scieloareaArchitectureen
dc.subject.scieloareaConstruction & Building Technologyen
dc.subject.scieloareaEngineering, Civilen
dc.identifier.scieloSCIELO:S1678-86212014000400016-
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