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metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Educação sistematizada: a morte lenta da cultura Parakanã
Other Titles: Systematized education: the slow death of the Parakanã culture
Authors: Teixeira, Rosimar Miranda
Santos, Isabel Cristina dos
Oliveira, Edson Aparecida de Araújo Querido
Abstract: This research investigates cultural interferences from the Systematized Educational Process implemented for the Parakanã People located in the Xingu area, west of the state of Para. This project was previously submitted to the University of Taubaté Ethics Committee and the Education Secretary of Belem do Pará Municipality, which has accessed its results. Methodological procedures were based on a qualitative approach supported by documental analysis, interviews and questionnaires. Furthermore, some ofthe most important cultural and religious events have been documented as a photographicdiary. The data collected underwent interpretive analysis. The chosen sample reflected 10% of the whole population living in the same location. Research findings reveal that the educational program does not consider the Parakanã People's culture. A dichotomy was noticed in the way teachers perceive the relevance of preserving Indian traditions and spontaneous attitudes. Moreover, there are strong communication barriers as teachers do not understand their dialect. Within the Indian group, there is a visible dichotomy between the youngest and the oldest ones about the maintenance of ethnic customs demonstrated by the abandonment of traditional clothing and adornments to adopt nonIndian behavioralstandards which reveals a process of ongoing cultural change.
O trabalho avaliou as interferências étnicoculturais ocasionadas pelo processo de Educação Sistematizada implantado nas aldeias Parakanã. O projeto de pesquisa foi aprovado pelo Comitê de Ética da Universidade e pelos órgãos envolvidos na Educação indígena e gestão da Aldeia, aos quais foi garantido o acesso aos seus resultados finais. Tratase de uma pesquisa qualitativa, baseada em documentos, entrevistas semiestruturadas com os índios idosos e questionários aplicados aos professores e índios jovens. Foram tomados registros fotográficos cotidianos das duas aldeias pesquisadas. Os dados obtidos indicam a morte lenta da cultura e dos saberes empíricos típicos da etnia, uma vez que o conteúdo programático aplicado no processo de Educação Sistematizada, planejado e executado por professores nãoindios, não os contempla. Constatouse a existência de contradições entre a percepção dos professores e dos índios acerca das tradições e atitudes típicas. Há flagrantes barreiras na comunicação entre eles, pois os professores não dominam o dialeto, e uma clara dicotomia entre os índios jovens e idosos sobre a importância da manutenção dos usos e costumes da etnia, atualmente praticados pelos índios idosos. Observouse o abandono dos adereços indígenas e a adoção do padrão de comportamento do homem civilizado, evidenciando o aculturamento daquele povo.
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Escola de Administração da Universidade Federal da Bahia
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/S1984-92302009000300009
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1849
Issue Date: 2009
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