Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1850
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Revisitando questões de gramática e de ensino de um ponto de vista bakhtiniano
Other Titles: Revisiting grammar teaching issues from a bakhtinian point of view
Authors: Puzzo, Miriam Bauab
Abstract: The objective of this article is to discuss the issues of Grammar and its teaching from a discursive perspective, facing the challenge in teaching grammar: to avoid the trap of simple memorization of rules that not always correspond to their practical application. Having as reference the theoretical reflections present in Bakhtin's teaching notes (2004) and the dialogical theory of the Circle, we aim to discuss the problem of punctuation used in the literary text. The punctuation, as an ideographical set of signals, can be used in structuring sentences, creating unexpected effects, many times in opposition to the norm, thus contributing to the author's artistic project. Clarice Lispector's work, A hora da estrela (1984) was chosen as an object of analysis. Thus it is expected to throw some light on the aspects of punctuation marks and their stylistic effects, leading to a more critical approach to teach Grammar.
O objetivo deste artigo é discutir a questão da gramática e do ensino numa perspectiva discursiva, enfrentando um desafio no ensino da Gramática: escapar da memorização simples de regras que nem sempre correspondem à sua aplicação prática. Tomando como referência reflexões teóricas fundamentadas nas anotações de aula de Bakhtin (2004) e na teoria dialógica do Círculo, procura-se discutir a questão do emprego da pontuação no texto literário. A pontuação, como sinal ideográfico, auxilia a estruturação de períodos, criando efeitos inusitados, muitas vezes na contramão das normas gramaticais, contribuindo assim com o projeto artístico do autor. Para efeito de análise foi selecionada a obra de Clarice Lispector, A hora da estrela (1984). Espera-se, com este trabalho, iluminar aspectos referentes aos sinais de pontuação e aos efeitos estilísticos de seu emprego, possibilitando uma reflexão crítica a respeito do ensino da gramática.
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: LAEL/PUC-SP (Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo)
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/S2176-45732012000100010
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1850
Issue Date: 2012
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SCIELO S2176-45732012000100010.pdf531.66 kBAdobe PDFView/Open
SCIELO S2176-45732012000100010 ing.pdf489.05 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons