Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/2930
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Which patients does the neurologist assist? Basis for a curriculum in neurology
Authors: Ferri-de-Barros, João Eliezer
Nitrini, Ricardo
Abstract: OBJECTIVE: To present the most frequent diagnosis of patients referred to a neurologist and to discuss the importance of this finding for the definition of the curriculum in Neurology. BACKGROUND: The development of subespecialties of Neurology is interfering in the definition of what should be taught to train a physician or a neurologist. The knowledge of which are the most common neurological diseases may contribute to construct these curricula. METHOD: The initial diagnosis in 1815 outpatients referred to the neurologic service of an university-affiliate public hospital in Sao Paulo, Brazil, were analyzed. RESULTS: The most common diagnosis, in decreasing order of frequency, were: headache, epilepsy, mental disorders, cerebrovascular disease, head injury, polyneuropathy, vestibular syndrome, spastic crural paraparesis, extrapyramidal syndrome, dementia, intracranial hypertension and facial palsy. CONCLUSION: The importance of the subespecialties in the curriculum should be related to the frequency of the neurologic diseases in the community.
OBJETIVO: Apresentar os diagnósticos mais freqüentes em pacientes encaminhados a neurologistas e discutir a importância destes achados para a definição de um currículo em neurologia. EMBASAMENTO: O desenvolvimento de subespecialidades em neurologia tem interferido na definição do que deveria ser ensinado no treinamento de um médico ou de um neurologista. O conhecimento de quais são as doenças neurológicas mais comuns pode contribuir para a construção deste currículo. MÉTODO: Os diagnósticos iniciais de 1815 pacientes encaminhados a um ambulatório de neurologia, num hospital público universitário em São Paulo, Brasil, são analisados. RESULTADOS:Os diagnósticos mais comuns, em ordem decrescente de frequência, foram: cefaléia, epilepsia, transtornos mentais, doença encéfalo-vascular, traumatismo craniencefálico, polineuropatia, síndrome vestibular, paraparesia crural espástica, síndrome extrapiramidal, síndrome demencial, hipertensão intracraniana e paralisia facial. CONCLUSÕES: A importância das subespecialidades no currículo deve ser relacionada à frequência da doença neurológica na comunidade.
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Assoc Arquivos De Neuro- Psiquiatria
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/S0004-282X1996000400013
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/2930
Issue Date: 1996
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.