Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/3105
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: The role of ict in acting supervisor and manager in schools
Other Titles: Papel das tic’s na atuação do supervisor e do gestor nas escolas
Authors: Castro, Maria Aparecida Campos Diniz de
Soares de Lima, Adriana Benedita
Setimo Ferreira, Glauco D'Anderson
Siqueira Pinto, Helimara Vinhas
Abstract: This research investigated the role of the Education Advisor and School Management in the Metropolitan Region of Paraiba Valley in order to identify malfunctions in administrative and pedagogical processes that prevent the effective student learning. In this case study were conducted diagnostic surveys school processes, relying on administrative tools and information and communication technologies. They were proposed and implemented with the researched tools that enable greater efficiency in the performance of these professionals in the management of schools with the development of a strategic planning and Improvement Project execution using information and communication technologies (ICT). The methodology was based on a qualitative approach and involved the literature. The scenarios of the research were two schools under the jurisdiction of Taubate Educational Board and the subjects surveyed were supervisors, principals, teachers, coordinators and staff of these schools. administrative and technological tools were used: Current Reality Tree, the Improvement and Project Worksheet Matrices (SPM).
Esta pesquisa investigou a atuação do Supervisor de Ensino e do Gestor Escolar na Região Metropolitana do Vale do Paraíba, a fim de identificar as disfunções nos processos administrativos e pedagógicos que inviabilizam a efetiva aprendizagem dos alunos. Nesse estudo de caso, foram efetuados levantamentos diagnósticos de processos escolares, apoiando-se em ferramentas administrativas e das tecnologias da informação e comunicação. Foram propostas e executadas, com os pesquisados, ferramentas que possibilitam mais eficácia na atuação desses profissionais na gestão das escolas com a elaboração de um planejamento estratégico e a execução de Projetos de Melhorias, utilizando as tecnologias da informação e comunicação (TIC). A metodologia apoiou-se em uma abordagem qualitativa e contou com a pesquisa bibliográfica. Os cenários da pesquisa foram duas escolas sob jurisdição da Diretoria de Ensino de Taubaté e os sujeitos pesquisados foram os supervisores, os diretores, os professores, os coordenadores e os funcionários dessas escolas. Foram utilizadas as ferramentas administrativas e tecnológicas: Árvore da Realidade Atual, Matrizes dos Projetos de Melhoria e Planilha (SPM).
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Fac Inst Paulista Ensino-Fipen
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/3105
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.