Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/5947
metadata.dc.type: Trabalho de Graduação
Title: Ditadura militar e Educação : a Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos no período de (1968-1971)
Authors: Santos, Mario Willians dos
Abstract: Resumo: Discutir as publicações da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos no período dos governos militares no Brasil é o principal objetivo desta pesquisa.Nesse sentido, houve a necessidade de aprofundar a questão do golpe civil- militar, a partir de outras pesquisas sobre o período. Além disso, foi preciso estudar qual a política educacional e quais mudanças aconteceram na concepção pedagógica e estatal na história da educação brasileira, entre o período de 1968-1971. A Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) é verificada como uma importante fonte de documentação do período da ditadura civil-militar brasileira. Sua história, ciclos editoriais e discussões pontuais na área da educação auxiliam na compreensão do período estudado, as mudanças de um regime democrático para um Estado ditatorial influenciaram o pensamento pedagógico para um viés conservador e as ciências humanas perderam espaço nas discussões educacionais em prol de um pensamento tecnocrata. Sendo assim a educação no período dos governos militares serviu para o trabalho sem pensamento crítico essas impressões traduzem a intenção da presente pesquisa.
Abstract: The main objective of this research is to discuss the publications of the Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos during the military governments in Brazil. In this sense, it was necessary to deepen the question of the civil-military coup, based on other researches about the period. Besides, it was necessary to study which educational policy and which changes happened in the pedagogical and state conception in the history of Brazilian education between 1968-1971. The Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) is verified as an important source of documentation from the period of the Brazilian civil-military dictatorship. Its history, editorial cycles, and occasional discussions in the field of education help in the understanding of the period studied, the changes from a democratic regime to a dictatorial State influenced the pedagogical thought towards a conservative bias, and the human sciences lost space in the educational discussions in favor of a technocratic thought. Thus, education during the period of the military governments served to work without critical thinking. These impressions translate the intention of the present research.
Keywords: Brasil - História - 1964-1985
Educação e Estado
Periódicos - Educação
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/5947
Issue Date: 2021
Appears in Collections:História - Trabalhos de Graduação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Mario Willians dos Santos.pdf276.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.