Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/753
metadata.dc.type: | Dissertação |
Title: | A construção do tema a partir de coletânea formada por textos de diferentes gêneros discursivos |
Authors: | Santos, Márcia Helena dos |
Abstract: | Resumo: Uma das dificuldades do aluno, quando envolvido em atividade de leitura em sala de aula, encontra-se na depreensão do tema de textos usados, entre outras coisas, como ponto de partida para a produção textual. Tal situação torna-se mais crítica quando a tarefa envolve colitâneas. Assim, este trabalho tem como objetivo verificar que que medida a orientação prévia de leitura de uma coletânea prepara o aluno para a depreensão do tema. A pesquisa foi conduzida da perspectiva teórica que considera o texto lugar de interação de sujeitos dialogicamente constituídos, ativos, que (re)constroem os sentidos a partir das pistas linguísticas. Para tanto, alunos de Ensino Médio de uma escola militar foram submetidos a atividades de leitura de duas coletâneas, cada uma formada de três excertos de textos de gêneros discursivos diferentes. Verificou-se que as orientações de leitura, pautadas em estratégias de seleção, antecipação, inferênicia, verificação, possibilitaram ao aluno controlar o que estava sendo lido, levantar hipóteses e validá-las no texto. Conclui-se que, embora não existam garantias de que ele obterá sucesso na tarefa de depreensão do tema, o aluno terá oportunidade ler com compreensão e apreender de forma autônoma em diversas situações. São estratégias que formam um leitor ativo, capaz de processar e atribuir significados ao que lê. Abstract: This study aimed to investigate the reactions of the students of two High School English classes, both of Public School, regarding to a situation of teaching and learning on this language by means of a course design based on a textual genre, and to understand these reactions under a sociointeracional learning approach of a foreign language, inside a theoretical perspective of Bakhtin, Vygotsky and his followers. Besides, we have examined the development of the process of linguistic knowledge construction in English of these students. In order to make this process clearer, we have explored the affectivity and valuation aspects as unsepareted elements of the cognitive process. The PCN's orientation (Introduction and Foreign Language) has been associated with this study considering its goals of implementation for the Brazilian education. The didactic sequence elaborated for this research was based on Ramos's proposal with regard to English learning through textual genres and on the facilitator function of the mother language during the initial process of student's knowledge construction regarding to a foreign language as defended by Castro. We have adopted the interpretativist base research and we have contemplated the action-research as an investigative instrument for this study. The data were collected by means of questionnaires answered by the students as well as registers collected by the researcher teacher, and the analyses were made from the data categorization. This study contributes with some reflexive analyses to optimize the English teaching and learning at Public School, by means of the awareness on how the process of English knowledge construction of the student happens and the ways that the teacher's intervention may occur so that our student can reach his or her right to learn. |
Keywords: | Leitura Gêneros discursivos Coletânea Texto |
metadata.dc.language: | Português |
URI: | http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/753 |
Issue Date: | 2008 |
Appears in Collections: | Dissertações - Linguística Aplicada - PPGLA/MLA |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Marcia Helena dos Santos.pdf | 833.35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.