Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1439
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Influência social, minorias ativas e desenvolvimento moral: ensaio teórico sobre a representatividade política brasileira
Other Titles: Influencia social, minorías activas y desarrollo moral: ensayo teórico sobre la representatividad política brasileña
Social influence, active minorities and moral development: theoretical essay on brazilian political representativeness
Authors: Rodrigues, Paulo Roberto Grangeiro
Abstract: ABSTRACT We present a theoretical essay on the association between the forms of social influence: compliance, identification and internalization - and moral development from child to adult, through the levels: Pre-conventional, Conventional and Postconventional - consecutive with the development of thought, postulating the existence of Groupthink between the egocentric thinking - proper of the Pre-conventional level in the infancy, and sociocentric thinking, proper of the Postconventional level, possible to the adult. The Groupthink is established in the Conventional level and is perpetuated in the adults due to processes of domination, not only into the organizations but also in all social groups, beginning within the family. The objective was to analyze the consequences of this predominance in the national political representativeness, through the analysis of the "Bancadas" of the Chamber of Deputies, and the possibilities of overcoming them through the action of active minorities in Congress.
RESUMEN Se presenta un ensayo teórico sobre la asociación entre las formas de influencia social: el cumplimiento, la identificación y la internalización y el desarrollo moral de niño a adulto, a través de los niveles: Pre-convencional, Convencional y Post-convencional - consecutivos con el desarrollo del pensamiento, postulando la existencia del pensamiento de tipo pensamiento de grupo (groupthink) entre el pensamiento egocéntrico proprio del nivel Pre-convencional de la infancia y el pensamiento sociocéntrico propio de lo nivel Post-convencional, posible al adulto. El groupthink se establece en el nivel convencional y se perpetúa en adultos debido a los procesos de dominación, no sólo a nivel de organizaciones, sino también en todos los grupos sociales, empezando por la familia. El objetivo fue analizar las consecuencias de tal predominio en la representatividad política nacional, por medio del análisis de las "Bancadas" de la Cámara de Diputados, y las posibilidades de superarlo a través de la acción de las minorías activas no Congreso Nacional.
RESUMO Apresentamos um ensaio teórico sobre a associação entre as formas de influência social: obediência, identificação e internalização, e o desenvolvimento moral desde a criança até o adulto, passando pelos níveis: Pré-convencional, Convencional e Pós-Convencional - consecutivos em função do desenvolvimento do pensamento, postulando a existência do Pensamento de Grupo (groupthink) entre o pensamento egocêntrico próprio do nível Pré-Convencional da infância e o sociocêntrico próprio do nível Pós-Convencional, possível para o adulto. O groupthink se estabelece no nível Convencional e se perpetua no adulto devido aos processos de dominação, não só no âmbito organizacional, mas também em todos os grupos sociais, a começar pela família. O objetivo foi analisar as consequências de tal predomínio na representatividade política nacional, por meio da análise das “Bancadas” da Câmara dos Deputados, e as possibilidades de sua superação por meio da ação de minorias ativas no Congresso Nacional.
metadata.dc.language: Português
Publisher: Associação Brasileira de Psicologia Social
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/1807-0310/2018v30173402
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1439
Issue Date: 2018
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S0102-71822018000100213.pdf313.59 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons