Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1583
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Festas juninas nas escolas: lições de preconceitos
Other Titles: June parties in schools: lesson of prejudice
Authors: Campos, Judas Tadeu De
Abstract: The parties promoted by the Brazilian schools during the month of June mainly aim at pupils' entertainment. Yet, they also offer a prejudiced view of the caipira culture, which, along the centuries, has marked the way of life of the inhabitants of the State of São Paulo. Apparently, no teachers or pupils seem to realize this aspect. This text seeks to understand why the school community preserves such a paradoxical behavior in an educational institution.
As festas juninas que são promovidas nas escolas têm como principal finalidade a ludicidade. Mas também apresentam uma face preconceituosa, em relação à cultura caipira, que durante séculos marcou o modo de vida dos moradores do estado de São Paulo. Aparentemente, nem os professores nem os alunos percebem esse aspecto negativo. O artigo procura compreender os motivos que levam a comunidade escolar a conservar esse comportamento paradoxal numa instituição educativa.
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/S0101-73302007000200015
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1583
Issue Date: 2007
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S0101-73302007000200015.pdf449.46 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons