Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1698
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Relações interculturais na vida universitária: experiências de mobilidade internacional de docentes e discentes
Other Titles: RELACIONES INTERCULTURALES EN LA VIDA UNIVERSITARIA: EXPERIENCIAS DE MOVILIDAD INTERNACIONAL DE DOCENTES Y ESTUDIANTES
INTERCULTURAL RELATIONS IN UNIVERSITY LIFE: EXPERIENCES OF INTERNATIONAL MOBILITY OF PROFESSORS AND STUDENTS
Authors: Oliveira, Adriana Leônidas de
Freitas, Maria Ester De
Abstract: ABSTRACT This study aimed at analyzing intercultural experiences of students and university professors who conducted international academic mobility programs, focusing on the challenges experienced, the fostering aspects and the gains achieved. Thirty interviews were conducted and the material obtained was qualitatively analyzed with the aid of the Ethnograph software. Results show that the biggest challenges relate to the cultural adaptation process, being the language barrier one of the main difficulties. The fostering aspects include the relationship with other exchange students and the support of professors. The mobility experience reveals itself to be a facilitator of the construction of an important symbolic capital, contributing to the development of personal, academic, professional and intercultural skills. The role of the University in this process stands out in actions of support and guidance to those involved.
RESUMEN El presente estudio tuvo como objetivo analizar experiencias interculturales de estudiantes y profesores universitarios que realizaron programas de movilidad académica internacional enfocando los desafíos vividos, los aspectos facilitadores y los logros alcanzados. Fueron encaminadas treinta entrevistas y el material obtenido fue analizado cualitativamente con la ayuda del software Ethnograph. Los resultados indicaron que los mayores desafíos se relacionan con el proceso de adaptación sociocultural teniendo como principal dificultad la barrera del idioma. Entre los elementos facilitadores se destaca la relación con otros estudiantes de intercambio y el apoyo de los profesores. La experiencia de movilidad se revela como favorecedora de la construcción de un importante capital simbólico, contribuyendo para el desarrollo de competencias personales, interculturales, profesionales y académicas. En ese proceso se destaca el papel de la universidad por medio de acciones hacia los involucrados.
RESUMO O presente estudo teve como objetivo analisar experiências interculturais de alunos e professores universitários que realizaram programas de mobilidade acadêmica internacional, focalizando os desafios vivenciados, os aspectos facilitadores e os ganhos alcançados. Foram conduzidas 30 entrevistas e o material obtido foi analisado qualitativamente com o auxílio do software Ethnograph. Resultados apontam que os maiores desafios concernem ao processo de adaptação sociocultural, sendo uma das principais dificuldades a barreira do idioma. Entre os elementos facilitadores destacam-se a relação com outros intercambistas e o apoio dos professores. A experiência de mobilidade revela-se como favorecedora da construção de um importante capital simbólico, contribuindo para o desenvolvimento de competências pessoais, interculturais, profissionais e acadêmicas. Destaca-se o papel da universidade nesse processo por meio de ações de apoio e orientação aos envolvidos.
metadata.dc.language: Português
Publisher: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/s1413-24782017227039
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1698
Issue Date: 2017
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S1413-24782017000300774.pdf338.45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons