Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1846
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Linguagem e memória no construir de futuros professores de inglês
Authors: Romero, Tania Regina de Souza
Abstract: Based on research carried out with under-graduate Letters students, we aim at understanding their concepts of learning and teaching, as well as of language in order to plan actions in the University education process. Implied in this practical purpose, this contribution further discusses the role of language (Vygotsky, 1994; Smolka, 2000; Rossetti-Ferreira; Amorim; Silva, 2004), narrative (Bruner, 2002) and memory (Middleton; Brown, 2005) in the constitution of professional identity (Vieira, 1999) of future teachers of English. The linguistic analysis counts on the instrumental support of Systemic Functional Linguistics principles (Martin; Rose, 2003).
Centramo-nos em uma pesquisa com graduandos de Letras, com o propósito de entender suas concepções sobre ensino-aprendizagem e linguagem para posterior ação educativa na Universidade. Implicada nesse objetivo prático, está a discussão do papel da linguagem (Vygotsky, 1994; Smolka, 2000; Rossetti-Ferreira; Amorim; Silva, 2004), narrativa (Bruner, 2002) e memória (Middleton; Brown, 2005) na constituição da identidade profissional (Vieira, 1999) de futuros professores de inglês. A análise lingüística dos dados é realizada com o apoio instrumental de princípios da Lingüística Sistêmico-Funcional (Martin; Rose, 2003).
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/S1984-63982008000200007
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1846
Issue Date: 2008
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
S1984-63982008000200007.pdf497.29 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons