Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/770
metadata.dc.type: Dissertação
Title: Twitter e facebook em sala de aula : possibilidades didático-pedagógicas para o professor em formação
Authors: Ferreira, Aridelson
Abstract: Resumo: É cada vez mais crescente a utilização das novas tecnologias em diversos setores da sociedade contemporânea. Tais tecnologias vêm sendo apontadas por órgãos de educação, por especialistas e por empresas de pesquisas como recursos que podem ser utilizados na educação. Sendo assim, com este trabalho, acredita-se que qualquer que seja a inserção de recursos tecnológicos, precisa-se primeiramente preparar professores em formação e qualificar os já formados, para que se possa melhor aproveitar os possíveis benefícios das novas tecnologias, com seus recursos e, particularmente, com seus aplicativos. Muitos desses aplicativos são preparados exclusivamente para diversas disciplinas e estão disponíveis gratuitamente na internet .Nesse sentido, este trabalho apresenta uma proposta de utilização das redes sociais twitter e facebook em sala de aula, com o intuito de criar oportunidades didático-pedagógicas para professores em formação. Para isso, apresentamos os dados recentes de órgãos especializados em estatísticas, como TG.net (2012), CENPEC (2009), IBGE (2005-2008), IBOP Nielsen Online (2012) e SECUNDADOS (2013), que apontam um crescimento de popularização da internet e da utilização das redes sociais Twitter e Facebook no Brasil. A metodologia utilizada foi feita por meio de verificação dos dados apresentados. Apresentamos também, tabelas com propostas de aplicativos com finalidades educacionais, estatísticas e tutoriais. Por fim, apresentaremos uma sequência didática baseada em Bronckart (1999), Rojo e Glaís (2004), Dolz, Noverraz & Schneuwly (2004).
Abstract: This study aimed to investigate whether Twitter is a new digital genre and point an application that native language teachers can do with it in classroom by using short tales. First, some utterances were taken from Twitter and analyzed in the light of Bakhtin's theoretical assumptions about discourse genres to verify whether the Twitter is a digital genre; after, 356 short tales posted on Twitter were collected and, among these, 6 short tales were selected for to be analysed textually and discursively, in agreement with theoretical assumptions of Discourse Analysis. We seek to identify the elements of narration that allow characterize short tale as a literary genre, as well as recognizing the effects of meaning present in each short narrative. The utterances extracted from Twitter demonstrated to have a regular textual structure, marked by their thematic content, style and compositional construction, which led us to find that Twitter is a genre emerging in the context of digital technology. The textual analysis of short tales showed that small literature keeps main elements of narrative and the discourse analysis showed that sense effects of a short tale aren't only in textual materiality, but it's also in the relation between short tale and externality. We conclude that written practices of short tales that occur on the Twitter can serve as support to teaching of native language, especially to reading and textual comprehension. Therefore, Twitter has emerged as a new digital genre and its pedagogical use in the classroom has the main advantage of combining technology and process of teaching and learning, satisfying needs of a society more and more digital.
Keywords: Formação de professores
Sala de aula
Internet
Redes sociais
Twitter
Facebook (Rede social on-line)
Aplicativos
metadata.dc.language: Português
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/770
Issue Date: 2013
Appears in Collections:Dissertações - Linguística Aplicada - PPGLA/MLA

Files in This Item:
File SizeFormat 
Aridelson Ferreira_seg.pdf946.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.