Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1557
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Síndrome de Burnout e rendimento acadêmico em estudantes da primeira à quarta série de um curso de graduação em medicina
Other Titles: Burnout syndrome and academic performance of first- and second-year medical students
Authors: Mori, Mariana Ono
Valente, Tânia Cristina O.
Nascimento, Luiz Fernando Costa
Abstract: The aim of this study was to to investigate the association between burnout syndrome and the academic performance of first and second year undergraduate medical students. The emotional commitment of the students varied according to which year or semester they were in, with significant differences for components of the syndrome among students with grades above and below the average, particularly for first year students. This indicates that in the course investigated the implementation of curricular reform has not added protection against burnout syndrome. An association was also found between the syndrome and the academic performance of first year students. Longitudinal studies into this subject are required in order to confirm the trends found and shed light on the interference of factors which could not be addressed in this preliminary study.
Este estudo objetivou investigar a associação entre a Síndrome de Burnout e o desempenho acadêmico de estudantes da primeira à quarta série de um curso de graduação em Medicina. O comprometimento emocional dos alunos variou conforme a série, com diferenças significativas para os componentes da síndrome entre alunos com notas acima e abaixo da média, sendo o primeiro ano o mais afetado. Isto indica que, no curso estudado, a implantação da reforma curricular não foi um fator de proteção para a Síndrome de Burnout. Constatou-se também associação entre a síndrome e o rendimento acadêmico dos estudantes em disciplinas da primeira e da segunda série. São necessários estudos longitudinais sobre o assunto para confirmar as tendências encontradas e esclarecer a interferência de fatores que não puderam ser abordados neste estudo, considerado preliminar.
metadata.dc.language: Português
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Associação Brasileira de Educação Médica
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/S0100-55022012000600013
URI: http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/1557
Issue Date: 2012
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File SizeFormat 
SCIELO S0100-55022012000600013.pdf483.09 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons